U bent *toevallig* in België geboren; wat denkt u van patriottisme?
Ik ben hier heel toevallig in dit land geboren. Ik had evengoed in Zambia geboren kunnen zijn. Net zoals u trouwens.
Ik ben bovendien in een land geboren waarvan de grenzen volledig arbitrair zijn. Net zoals die van Zambia.
Dit toevallige land, waar ik toevallig geboren ben is een abstractie. Deze abstractie met zijn abstracte politieke instellingen, laat normale, rationele mensen koud.
Toch zijn er vreemde mensen die deze loutere toevalligheden en abstracties aangrijpen om nationalistisch en zelfs patriottisch te zijn. Ze "houden van" hún land. Ze zijn zelfs "trots" op een abstractie.
Zeer bizar is dat en voer voor psychiaters, die dit zeer bijzondere gedrag meermaals hebben geanalyseerd.
De vraag: wat moet er fout gaan in iemands' geest om "trost" te kunnen zijn op een abstractie en om "fier" te zijn op een loutere speling van het lot?
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
|