Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2004, 18:27   #11
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rola
?Eigenlijk heeft Filip gelijk. Bijna niemand kent het programma van de partij waar hij op stemt. Dat is ook niet mogelijk. Wil je de partij vinden die voor jou het beste programma heeft, dan moet je elk programma van naadje tot draadje uit het hoof leren. Neem nu het vreemdelingenstemrecht. 75 % van de Vlaamse bevolking is tegen het stemrecht. Stevaert verdedigt het stemrecht met te zeggen, "het stond in ons prgramma, de mensen hebben ervoor gestemd". Ik ben een curieus als al die mensen die nu op SPa gestemd hebben wisten dat SPa voor het stemrecht was, of dan de SPa. wel de verkiezingen had gewonnen. Ik dank dat SPa dan niet meer dan een klein partijtje was van verliezers, zoals groen bvb. Trouwens, elke partij heeft standpunten waarmee je jezelf kan verzoenen, en andere standpunten die voor jou aanvaardbaar zijn. Dan nog. als er toch twijfel is over wat de mensen willen, waarom gebruikt men dan niet het middel van een referendum;
Een terechte opmerking.
Het mogelijk maken van dergelijke referenda staat expliciet in het huidige regeerakkoord - ik hoop dat er echt werk van wordt gemaakt.

Een andere conclusie die ik ook zou trekken :
Er moet werk worden gemaakt van politieke ALFABETISERING.

Teveel mensen in belgië zijn kiesvee, te weinig mensen zijn kritische burgers.

In het middelbaar onderwijs zou meer ruimte moeten zijn voor lessen in politieke geschiedenis, Europese instellingen, sociale en politieke leerstelsels, enz.

De beste garanties voor democratie zijn het bestaan van goed geïnformeerde kritische burgers
en het bestaan van een forum waar kritische burgers rechtstreeks met beleidsmensen kunnen van idee wisselen.

(Ik waardeer het zeer dat Filip Dewinter dit forum aandurft, al zijn z'n antwoorden vaak ontwijkend, en al blijven sommige vragen opvallend onbeantwoord.)
Knipp is offline