Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
3. islam staat al 40jaar op haar eigen benen in belgie en de rest van europa. ze hebben honderden moskeeën gebouwd zonder 1 rotte euro van de overheid. Ze zien dat de moskeeën enorm veel volk aantrekken.
Ze zien dat in de moskeeën geen gevecht is omtrent de leiding ervan en dat terwijl in zo'n moskeeën kapitaal zit van duizenden moslims.
|
Uit Kerk en Leven: de katholieke kerk in Hongarije:
Goulash
Nochtans ontwikkelde Hongarije zich na dat rampzalige jaar tot de meest liberale en welvarendste staat van het voormalige Oostblok. Dankzij de ‘goulashvariant’ van het communisme, gekscheerde men destijds, verwijzend naar het nationale gerecht. Dit regime liet kerkelijke activiteit toe, al werden priesters en bisschoppen scherp in de gaten gehouden.
De 51-jarige kardinaal Peter Erdö, de nieuwe aartsbisschop van Esztergom-Boedapest, staat symbool voor een generatiewissel in oostelijk Europa. Onomwonden kiest hij voor de Europese Unie. © Belga
Deze situatie verdeelde de Kerk. Bepaalde kerkleiders collaboreerden (al dan niet gedwongen) met de communisten, anderen trokken zich terug in een (veeleer traditionalistische) ondergrondse Kerk. Zo overleefde een haast feodale plattelandskerk het communistische tijdperk, waardoor niet weinig Hongaarse katholieken na de val van de Berlijnse Muur in 1989 droomden van een restauratie.
Een jongere generatie had echter de invloed ondergaan van het concilie en de moderne theologie. Zelfs tijdens de pijnlijkste communistische jaren bleven veelvuldige contacten met West-Europa bestaan. In Leuven bijvoorbeeld was een Hongaars college gevestigd en Hongaarse priesters mochten in Rome studeren. Dat alles maakte dat de Hongaarse Kerk na 1989 moest leren leven met intern pluralisme. Voorwaar niet eenvoudig.
Typisch was de ondergrondse beweging Bokor (struik) van priester Gyorgy Bulanyi, tijdens het communistische bewind opgericht als een netwerk van leken tegen collaboratie met het regime. De charismatische Bulanyi ontwierp een Oost-Europese bevrijdingstheologie, maar die viel bij de Hongaarse bisschoppen niet in de smaak. Het Vaticaan onderzocht de zaak en ontnam Bulanyi het priesterambt. Pas in 1997 werd hij in ere hersteld en zijn eerste publieke eucharistieviering was een daverend succes.
Merkwaardige vaststelling: was 46 procent van ‘s lands bevolking in 1978 katholiek, sinds de val van de Muur is dat ruim 70 procent. In tien jaar tijd bouwden de Hongaarse katholieken een indrukwekkend netwerk van honderden katholieke onderwijsinstellingen uit. Parel aan de kroon was de oprichting van een volwaardige katholieke universiteit in Boedapest