Ik ben een fan en kiezer van de NVA, en dus moet ik strikt genomen de kartelpartner niet meer verdedigen dan binnen het kartel-gebeuren.
Wat ik dus wou zeggen in het raam van deze draad:
noem mij eens één cd&v'er die momenteel in het parlement zit, (of die momenteel burgemeester is, cfr. enkele maanden geleden de Kempense tsjeven-burgemeesters) die het anders zegt dan Van Peel.
Er zijn er mogeljks twee die zich ongemakkelijk voelen: Dehaene en Van Rompui (den Herman).
Mijn stelling is: er is een hemelsbreed verschil tussen de oude tsjeven en de nieuwe. Het zijn de nieuwe die een kartel aangegaan hebben. Waarom deden ze dat? Deden ze dat zo plots op een regenachtige maandagochtend, of werd dit breed genoeg gedragen in hun partij?
Ik zie zelfs ook zo'n beetje van dat bij de sossen. Broekse de sentenverbrander heeft het mogen meemaken als federaal minister: loopjongetje te zijn van Di Pupo, en niks hedendaags modern sosialisme mogen belijden.
Wat vermoed ik? Dat Leterme in zijn diepste binnenste denkt: laat de Franstaligen maar wat morren, we geven ze geregeld wat tijd (nog eens een weekje ekstra nu door het parlement niet samen te roepen ...) om te wennen aan het idee, maar ze zullen het slikken.
Wat voorspel ik: de franstaligen zullen de stekker niet uit de regering durven trekken na een stemming volgende week. (vraag hen eens wie ze denken dat de volgende informateur of formateur zou willen spelen)
|