Misschien even een politiek incorrecte opmerking maken die m.i. wel meespeelt in iets als de vastgoedsector:
de demografische factoren zijn ook belangrijk, met name het feit dat ouderen van nu een veel hogere levensverwachting hebben dan de oudjes van een veertigtaljaar geleden. Momenteel zijn mensen die 100 jaar worden geen uitzondering meer. Vier generaties van één familie die tegelijkertijd in leven zijn is ook iets wat nog nooit in de geschiedenis gebeurd is. Dat heeft zijn invloed op de bouwmarkt, want je krijgt een grotere populatie omdat er minder mensen sterven. Maar ook zijn invloed op de manier van bouwen: kleinere huizen en appartementen die centraal liggen en praktisch zijn zijn meer gegeerd bij de oudere populatie. Maar zeker ook op het kapitaal van de jongeren. Immers, waar men vroeger van de ouders erfde op ongeveer 30(?)-jarige leeftijd is dat nu pas het geval wanneer men veel ouder is (vb. 60-70 is geen uitzondering meer)...
Anderzijds weet ik dat mijn mama me soms zegt dat een gewone spaarrekening vroeger 10% opbracht. Een rente die tegenwoordig hallucinant is.