Los bericht bekijken
Oud 5 mei 2008, 06:55   #126
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Wat is volgens jou het grootste verschil tussen een linkse en een rechtse nationalist?
Tja, zeker "rechtse nationalist" lijkt me zo'n diverse categorie dat je die, zeker in Vlaanderen, in op z'n minst twee hoofdcategorieën moet onderverdelen: Vlaams-nationalisten uit liberale overwegingen en radicaal-rechtse volksnationalisten (waarbij ik dan meteen denk aan iemand als een Metternich). Die twee groepen lijken me niet meteen aan elkaar gelijk te schakelen.

Liberale Vlaams-nationalisten wensen een onafhankelijk Vlaanderen omdat dit een liberalere politiek zou vergemakkelijken. Dat is dan ook al meteen het grote verschil tussen liberale Vlaams-nationalisten en linkse Vlaams-nationalisten (en links-flaminganten): hun visie over kapitalisme en wat zij onder soevereiniteit verstaan. Voor een linkse Vl-nat/fl behelst dit ook - om niet te zeggen: in de eerste plaats - een economisch zelfbeschikkingsrecht; dat is een element dat voor liberalen veel minder "sterk" ingevuld wordt.

Wat linkse fl/Vl-nat en de eerder solidaristisch geïnspireerden betreft: tja, linkiewinkies zijn geen solidaristen, en hebben het niet meteen zo op met klassenverzoening.

(Jaja, ik weet dat het geen zeer diepgravend antwoord is.)
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden