Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea
Wat is volgens jou het grootste verschil tussen een linkse en een rechtse nationalist?
|
Tja, zeker "rechtse nationalist" lijkt me zo'n diverse categorie dat je die, zeker in Vlaanderen, in op z'n minst twee hoofdcategorieën moet onderverdelen: Vlaams-nationalisten uit liberale overwegingen en radicaal-rechtse volksnationalisten (waarbij ik dan meteen denk aan iemand als een Metternich). Die twee groepen lijken me niet meteen aan elkaar gelijk te schakelen.
Liberale Vlaams-nationalisten wensen een onafhankelijk Vlaanderen omdat dit een liberalere politiek zou vergemakkelijken. Dat is dan ook al meteen het grote verschil tussen liberale Vlaams-nationalisten en linkse Vlaams-nationalisten (en links-flaminganten): hun visie over kapitalisme en wat zij onder soevereiniteit verstaan. Voor een linkse Vl-nat/fl behelst dit ook - om niet te zeggen: in de eerste plaats - een economisch zelfbeschikkingsrecht; dat is een element dat voor liberalen veel minder "sterk" ingevuld wordt.
Wat linkse fl/Vl-nat en de eerder solidaristisch geïnspireerden betreft: tja, linkiewinkies zijn geen solidaristen, en hebben het niet meteen zo op met klassenverzoening.
(Jaja, ik weet dat het geen zeer diepgravend antwoord is.)