Los bericht bekijken
Oud 6 mei 2008, 13:45   #63
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infidel Bekijk bericht
1. Bent u in Noord-Korea geweest?

2. Was u vrij om overal te gaan waar u wenste in dat land, en dit zonder begeleider?

3. Bent u er zeker van dat u meer gezien hebt, dan dat het dictaroriale wenstte dat u zag?

4. Ontkent u het bestaan van strafkampen in het land?

5. Zou u willen verhuizen naar dit rode paradijs?
1. ja.
2. neen, maar daar is een verklaring voor. Na de Koreaanse oorlog werd nooit een vredesverdrag ondertekend,wel een wapenstilstand. Wanneer de VS dat willen is die wapenstilstand zo weer verbroken. Gezien wat er later gebeurd is in Vietnam, Cuba, Irak, Afghanistan, ... is dit niet ondenkbaar. Het land is dus in een constante staat van oorlogsparaatheid. Gezien het leger een zeer grote rol speelt in het alledaagse leven in Noord-Korea (niet als repressiemacht, wel als soort van task-force, maar ik ga daar nu niet over uitweiden) is het praktisch onmogelijk om een onderscheid te maken tussen burgerlijke en strategische plaatsen. In die zin is vrij gaan en staan als westerling niet mogelijk. Spionage, weet je wel... Een andere reden is dat de Koreanen bijzonder bang zijn dat er iets met een westerling zou gebeuren in hun land. Dat zou onmiddellijk een reactie uitlokken van het Westen. Tenslotte is de Koreaanse bevolking zeer argwanend naar westerlingen toe. De Koreaanse oorlog ligt voor hen nog zeer helder in het geheugen. In concentratiekampen zoals wij die gekend hebben in Auschwitz hebben de Amerikanen in Korea duizenden Koreanen gemarteld en gedood. De haat tegen de Amerikanen is niet zozeer ingegeven door de propaganda, maar wel door de traumatische ervaringen van de mensen zelf. (het is nog maar een dikke 50 jaar geleden).
Anderzijds moet ik wel zeggen dat we zeer veel vrijheid kregen in het reisprogramma: we mochten op voorhand zeggen wat we wilden zien, en alles werd gedaan om onze wensen in te willigen. Ik vraag me af in welk ander land je als simpele toerist de kans krijgt om rond te gaan neuzen in scholen, ziekenhuizen, fabrieken, landbouwbedrijven enz... We kregen bovendien de kans te discussiëren met ministers en hoge verantwoordelijken. Ik was daar zeer over te spreken.
3. We hebben het land doorkruist van noord naar zuid en van oost naar west. Als je wil insinueren dat het "regime" onderweg alles heeft in scene gezet, en mooier doen uitschijnen dan het is, dan getuigt dat van slechte wil. We hebben constant "het leven zoals het is" gezien. Taferelen op straat, op het strand, op het veld, op school, in de unief, in het bedrijf, ... Onze gidsen gaven antwoord op al onze vragen.
4. Ik heb geen strafkampen gezien. Denk jij dat je als toerist in de VS een rondleiding krijgt in death row? Of ze bestaan? Dat zal wel zeker? Er zullen ook wel Koreaanse criminelen zijn zeker?
5. als je me de keuze geeft tussen leven als gemiddelde Congolees in Congo of leven als gemiddelde Koreaan in Noord-Korea, dan kies ik voor dat laatste.

Laatst gewijzigd door Gentenaar : 6 mei 2008 om 13:47.
Gentenaar is offline   Met citaat antwoorden