Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip Dewinter
Beste Knipp, U bent wel zeer snel met uw kritiek.
|
Beste,
Mag ik de vraag ook anders formuleren : uit de persartikels is duidelijk
dat Flahaut hier enkel pleitte voor de democratie, en tegen racisme en extremisme (zowel van links als van rechts)
Waarom voelt het VB zich hier dan aangesproken ??
In deze context zou ik kunnen begrijpen dat het VB protesteert omdat
het niet wil gezien worden als extreem-rechts en als vijand van de democratie.
In het aangehaalde dossier wordt een andere denkpiste gevolgd.
Blijkbaar is het interessanter in de slachtofferrol te volharden,
en de argeloze leger te suggereren dat Flahaut met één of ander geheim leger militair geweld tegen politieke tegenstanders voorbereidt.
Dat dit leger bestaat uit een paar tientallen oude mannetjes, die in de laatste oorlog wel degelijk hun leven hebben geriskeerd ter verdediging van de democratie, wordt netjes verzwegen.
Dat de eenheden geen legereenheden zijn, maar informatie-eenheden die
cursussen burgerzin moeten geven, al evenzeer. Flahaut gebruikt wel
degelijk het beeld van oorlog en strijd in de zin van 'clash of ideas',
niet meer en niet minder. Dat hij daarvoor deze metaforen gebruikt,
is begrijpelijk in de context van oudstrijders.
Ik had er alle begrip voor gehad als het VB zou protesteren omdat
het werd genoemd in de context van extreem-rechts en als vijand van
de democratie. Ik ben nl
geen voorstander van demoniseren.
Een eerlijke weergave van de feiten had u dus mogelijk een supporter opgeleverd.
Door de feiten te verdraaien ben ik nu als kritische burger gesterkt in m'n vermoeden dat het VB de waarheid niet respekteert en de nuance nog minder.
U moet daar maar een keer rustig over nadenken, als u ooit geloofwaardigheid wil hebben als democratische partij, dan zal u het spel
intellektueel eerlijker moeten spelen.
Een gefatsoeneerd programma zal niet volstaan denk ik.
Ook de intellektuele stijl vereist een grote kuis.
Graag uw visie daarover.
(De Standaard, 29 april 2002)
Cursus burgerzin op school
“De oprichting van een cursus burgerzin in alle scholen is een dringende noodzaak. De politieke verantwoordelijken mogen niet langer talmen. Er is gevaar voor de democratie”. In een strijdlustige toespraak tot de oud-verzetsstrijders van het Belgische Geheim Leger riep minister van Defensie André Flahaut op om “de vuile en vervuilende gedachten” van het extremisme te bestrijden.
“Laten we erkennen dat we in staat van oorlog verkeren met het extremisme. Het is tijd om met daden te reageren en niet met toespraken! Ik heb vanaf oktober 2001 in de Koninklijke Militaire School en in de scholen voor onderofficieren een cursus burgerzin ingevoerd. Waarom zou dat ook niet mogelijk zijn in het onderwijs?”
In zijn speech stelde Flahaut ook om in de strijd tegen links- en rechts extremisme en racisme “kleine democratische waakzaamheidseenheden” op te richten, die in scholen, werkplaatsen en wijken de mensen moeten informeren.