Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Wie spreekt nog Waals in Wallonië? De zeer oude generatie misschien. En nog............ Als je naar de RTBF of RTL-TVI kijkt, spreken ze er in het Frans, niet in het Waals.
|
Ja, maar de Walen verwijten ons wel dat zij hun taal hebben moeten laten schieten voor het Frans! Ook zij werden door de Franssprekenden onderdrukt, de Vlamingen hebben zich echter verzet en zijn het Vlaams blijven spreken.
Het wordt echter wel tijd dat we onze taal wat beter gaan verzorgen, want eigenlijk hebben ze gelijk als ze zeggen dat er geen eenheidstaal is in Vlaanderen en we allemaal verschillende dialecten spreken. Na die veelvuldige opmerkingen ben ik er beginnen op letten en inderdaad het is schandalig; je moet eens luisteren als er iemand op de TV geïnterviewd wordt: negen keer op de tien wordt er in het dialect geantwoord.
Ik raad jullie echt aan om daar eens op te letten: het wordt erger en erger; vroeger waren het de renners, maar nu is het zo goed als iedereen.
Ik denk dat we op die manier zeker geen respect voor onze taal verdienen.
( en geloof maar niet dat ik het plezierig vind om dat te zeggen. Ik heb meebetoogd voor Brussel Vlaams, ben zeer Vlaamsgezind en vind kritiek op mijn taal niet leuk, maar de eerlijkheid gebiedt mij om de franstaligen hierin gelijk te geven.)