Citaat:
'Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig'.
(...)
'het joodse geloof, net zoals andere religies, een belichaming is van kinderlijk bijgeloof'.
|
Als je daar maar voldoende bij spint, dan lijkt het inderdaad "ondubbelzinnig"...
Ik zie hier een negatieve houding tegenover al wat pretendeert het "Woord Gods" te zijn, en kritiek op georganiseerde religie.
Sorry, maar als je hier in die citaten denkt te lezen dat hij alle vormen van geloof "kinderlijk bijgeloof" vond, dan is dat niets meer dan wishful thinking. Einstein geloofde niet in een personele God, maar hij geloofde wel in God als een "superpersonele entiteit". Hij zag de hand van God in de natuurwetten en de wetten van het universum. Het gaat in deze brief volgens mij dan ook eerder om eerder "traditionele" (zeker in die tijd) vormen van geloof, in een personele God.
Op de website einsteinandreligion.com vind je meer informatie over zijn visie op geloof en religie.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Laatst gewijzigd door Geert C : 13 mei 2008 om 22:50.
|