Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2004, 19:23   #24
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Goed gezelschap?
Ik heb op mijn paspoort nog niet zien staan welke religie ik zou beleiden.
Ik zou liever zien dat er geen Belgische nationaliteit op hoeft te staan dan had ik tenminste al hetzelfde recht als een niet Belg.

Roep dus maar heel hard tegen je opperhoofd dat hij een eerste klas discimineerder is en dat hij dat eerder iets is voor het Blok?*. Dat hij bijgevolg maar de stemplicht voor IEDEREEN heel gauw afschaft als hij de Belgische grondwet niet langer wil overtreden. Hij zal jou niet horen, vrees ik.
ALS zijn oren zullen ontstoppen dan zal het zijn als hij van het Arbitragehof te horen krijgt dat hij de Belgen discrimineert en daarom de stemplicht bijgevolg MOET afschaffen. Niet EU-burgers stemplicht opleggen zal immers nooit lukken.
Ik zie dit helemaal niet als een discriminatie. Eerder als een tekortkoming of noem het een 'anachronisme'. Ik zou het discriminatie heten als autochtonen niet mochten stemmen. Nu is het enkel wat 'onlogisch' en 'oncomfortabel'. Toen ze in 1970 de stemplicht van 21 jaar naar 18 brachten, was daar ook enorm veel protest tegen. Nu vind iedereen dat ook normaal en logisch.

Maar ik ben het met je eens: afschaffen de stemplicht, iets wat ik al zeg sinds ik mijn eerste stappen in de politiek zette (1967)
Neen, nu is het evengoed discriminatie, alleen niet meer van enkele tienduizenden (?) allochtonen, wel van miljoenen mensen met de Belgische nationaliteit.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden