Rudy; dat ( mogelijk) verband met levensovertuiging en mislukken als school is er wel.
Ik heb in Antwerpen daar genoeg discussie over gehoord; ook hier klonk de roep om Islamitische scholen.
Wat waren de argumenten? Scholen gaven te weinig ruimte aan de islamitische principes.
Voorbeelden?
-meisjes en jongens zitten samen- dat mag niet want vanaf de pubertijd hoort dit gescheiden te zijn ( kijk naar Brussel; er is een Islamitische school maar enkel voor meisjes.)
-Meisjes en jongens doen gemeenschappelijke activiteiten- dat mat mag ook niet, zwemmen en turnen horen gescheiden ingericht te worden ( kijk naar de veelvuldige vraag naar gescheiden zwemuren voor moslima's)
-Kinderen en jongeren gebruiken na sport of zwemmen douches - dat mag maar niet naakt; je moet zelfs onder de douche je lichaam bedekken( gebeurt werkelijk; oa in sportclubs douchen mannen met sportbroek aan)
- Niet de eindtermen zijn belangrijk maar wel of iemand een goede moslim wordt ( meisjes mogen bijvoorbeeld studeren maar slechts om een goede opvoeding te kunnen geven aan de kinderen en niet om deel uit te maken van de arbeidsmarkt)
- Wat niet Islamitisch is is de vijand en die mag je oneerlijk behandelen of liegen( geld gebruiken om naar Mekka te gaan in plaats van educatieve activiteiten gericht op de samenleving)
-Hoofdddoeken moeten steeds en overal dus ook op school ( kijk naar de BOEH discussie)
-Wat centraal staat is het moslim zijn en niet te voorbereiding op een niet Islamitische samenleving (vandaar resultaten onder eender niveau)
Je opmerking over Katholieke scholen loopt mank; geen enkele Katholieke school gaat er van uit dat jongeren alleen maar goede Katholieken moeten worden; de verlichting plaatste religie in een samenleving en niet andersom.
Je opmerking over de Turkse academie is een slecht voorbeeld; Turkije is een seculier land en Turken zijn als moslim amper te vergelijken met hun broeders uit landen waar Islam de samenleving veel meer bepaald dan in Turijke nu het geval is.
Dus; gezien de wijze waarop deze school een beleid in Nederland heeft gevoerd lijkt me aangetoond dat zij traditionele Islamitische waarden voorstaat die ervoor zorgden dat ze middelen oneigenlijk gebruikten en niet de samenleving maar religie centraal zetten met alle gevolgen vandien; hier blind voor zijn is onverstandig waarmee ik niet wil zeggen dat een goede Islamitische school onmogelijk zou zijn. Dat zou kunnen als islam beperkingen zou accepteren zoals Katholieken doen en dat lijkt me niet voor morgen!
|