Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2008, 23:33   #275
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

evilbu

Citaat:
Toch vraag ik me af of mensen als Lenin dit niet anders zouden gezien hebben. Er waren wel degelijk communisten in Duitsland (er is het bekende verhaal van de communiste in Berlijn die verkracht werd door de mannen van het Rode Leger die ze zelf wou begroeten)
Ja, maar die waren toch in de minderheid. Overigens hebben de Soviets zich nog relatief goed gedragen in Duitsland, als je weet welke verschrikkingen die Soviet-troepen en de burgerbevolking hadden moeten doorstaan.

Citaat:
Nochtans, tijdens WOII lieten de nazi's ook Duitsers uit de Sovjetunie juist westwaarts trekken. (Ik weet niet of je die documentaire daarover gezien hebt in In Europa, over die half-gerussificeerde duitsers uit Rusland die in het Generaal Gouvernement kwamen wonen?) De hele Sovjetunie herbevolken met Duitsers lijkt me een onmogelijke opdracht, ik vraag me af of Hitler dat zelf mogelijk achtte.
Misschien vond Hitler hen te Russisch. Overigens sinds 1990 zijn er miljoenen naar Duitsland getrokken, maar veel gaan nu terug naar Rusland, Kyrgyzstan en Kazachstan. Ze voelen zich niet meer thuis in West-Europa en worden in Duitsland als Russen beschouwd en gediscrimineerd.

Citaat:
Het staat ver van een idee van een internationale klassenstrijd.
Ja, maar bijna elk communistisch regime bevatte toch ook in zekere mate nationalistische sentimenten.

Citaat:
Terzelfdertijd werd na WOII een sfeer gemaakt waarin zo goed als al het buitenlandse negatief was, en de sovjetunie de bron van het goede en wijsheid.
Klopt, maar die trend had je ook in landen als de VS.

Citaat:
Geen van deze argumenten is in strijd met de bewering dat hij een wannabe rus was.
Stalin was geen wannabe Rus, uit welke argumenten leidt U af dat hij dat was? Natuurlijk was de Russische cultuur de dominante cultuur in de Sovjet-Unie, maar net dankzij Stalin had elke republiek en elk volk een grote mate van (culturele) autonomie.
tomm is offline   Met citaat antwoorden