Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2008, 07:41   #53
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Er bestaat wél zoiets als Lëtzebuergesch!: De meest gesproken talen zijn Lëtzebuergesch (door 61% als moedertaal gesproken en door zeker 80% van de bevolking begrepen), Frans (algemene omgangstaal, door misschien 10 % van de bevolking als moedertaal gesproken, maar door ongeveer 90% van de bevolking begrepen) en Portugees (13% moedertaalsprekers, geen functie als algemene communicatietaal). http://nl.wikipedia.org/wiki/Luxemburg_%28land%29

Doe ook niet zo flauw met dat 'men in het noorden van het GH een ander Lëtzebuergesch spreekt'; In Wallonië spreekt men in noordwest-Henegouwen en Waals Lotharingen ook geen 'Waals'.

De taal sterft zeker niet uit; wel integendeel zij is in opkomst en verdringt langzamerhand het Frans. Dat u toevallig geen mensen tegenkomt die Lëtzebuergesch spreken, wil niet zeggen dat die opeens 'verdwijnen'.

U bent gewoon een Franstalige imperialist, die Germaanse talen veracht omdat hij de schoonheid ervan niet kan inzien. Ik ben verbaasd dat u op dit forum nog Nederlands spreekt.
Ik flauw doen? Ik werk al 10 jaar in Luxemburg en heb er 6 jaar gewoond. Denk wel dat ik net iets meer ken van Luxemburg dan uzelf. Het noord luxemburgs is meer verwant met de duitse dialecten van de oostkantons. Daar waar men in het zuiden van Luxemburg sterke franse invloed heeft.
En de taal sterft uit omdat er teveel nationaliteiten zijn, in een doorsnee winkel in luxemburg is men gedwongen om frans of duits te spreken omdat het personeel meestal grensarbeiders zijn.

U bent gewoon gefrusteerd dat uwe natte anschluss dromen niet uitkomen.
Ik spreek duits en luxemburgs dus ik denk niet dat ik die talen veracht. Dus ga met je potje cafe schelden maar terug van waar je gekomen bent.
santos is offline   Met citaat antwoorden