Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry
Deze antwoorden op mijn vraagstelling zijn wel interessant, maar meestal naast de kwestie.
In mijn openingspost beweer ik dat wij, autochtonen (nog zo'n draak van een woord!), de problemen die door de Islam worden veroorzaakt, alleen maar versterken doordat we de migranten niet langer definiëren op basis van het land of regio van herkomst maar op basis van hun geloof. Dat is een nieuwigheid waardoor wij bevestigen dat hun 'Moslim' zijn belangrijker is dan hun Turkse of Arabische afkomtst, of - en laten we dat niet vergeten - hun Belgische identiteit.
Het referentiekader zou niet mogen zijn 'een goede Moslim' te zijn maar 'een goede Belg of Vlaming'. (Dus terug een geografisch en nationaal criterium i.p.v. een religieus.)Uiteraard wordt de Islam meer en meer benadrukt door de Moslims zelf, maar ik stel me de vraag of we in dat discours moeten meegaan.
Religie is een persoonsgebonden materie en in ons Belgenland zouden we moeten weten welke problemen daarmee worden veroorzaakt!
|
in discussies hier op het forum, in de media, door zowel autochtonen als allochtonen worden afkomst, religie en cultuur vaak door elkaar gehaald. Logisch want die zaken hangen altijd nauw samen en zijn moeilijk duidelijk af te lijnen.
wat betreft dat referentiekader: dat is wel interessant. zoals ik hierboven al schreef: waarom wordt er over iemand als Mbark Boussoufa nooit gesproken als moslim, allochtoon, nieuwe Belg,....?
als een marokkaan een diestal pleegt, komt dat door zijn cultuur en opvoeding
maar als een marokkaan een goeie voetballer is, wordt dat nooit gelinkt met zijn cultuur of opvoeding?
Ik ben zijn naam vergeten maar een paar jaar terug was er toch ook die Marokkaanse Belg die wereldkampioen veldlopen was geworden? Toen stond er trots in de krant "onze landgenoot"! toen hij later op doping werd betrapt was het opeens "Belg van Marokkaanse afkomst"....