Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2008, 13:40   #15
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Voor 't geval ik het niet wist, dan nu wel zeker? Maar nu gooi je de twee toch wel door elkaar, geloof ik. Zolang een gebied aanzien wordt als in oorlog (in diverse vormen) kunnen oorlogsslachtoffers niet terug gestuurd worden (cfr. oorlog in de Balkan enkele jaren terug) maar ik dacht niet dat de status van oorlogsvluchteling permanent kan worden terwijl dat van een politiek vluchteling wel kan. En dat laatste van die uitgeprocedeerde asielzoekers: da's een interpretatie. Ik herinner mij in Nederland nog een serieus debat over de positie van homoseksuelen in Iran waar men dat ook voor vroeg. Die onduidelijkheid leidt er vaak toe dat men beroep doet op die regeling maar dat wordt vaak door vreemdelingenzaken afgewezen. Nu, aangezien het die mensen hun job is, ga ik er toch van uit dat ze weten wat ze doen.

O jawel dat kan wel permanent worden, iemand met subsidiare bescherming heeft een tijdelijke verblijfsvergunning die elk jaar herzienbaar is, als je zo 3 jaar (families) of 4 jaar voor alleenstaanden in Belgie verblijft kan je in aanmerking komen voor regularistie om humanitaire redenen.

Een asielonderzoek in België (Europa) gebeurt eerst volgens de criteria van de conventie van Genéve, vervolgens gaat men na of de asielzoeker in aanmerking komt voor de subsidiarie bescherming.

Op de negatieve beslissing die de asielzoeker krijgt staat letterlijk
"Weigering van de Vluchtelingenstatus en weigering van de subsidiare bescherming"
Astar is offline   Met citaat antwoorden