Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2008, 18:06   #4039
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Als je gelooft dat er geen God is, dan ben je een atheist lijkt me.
Als je overtuigd bent dat de god waar theïsten in geloven niet bestaat, dan ben je een atheïst. Als je niet overtuig bent of er al dan niet een god is, ben je geen atheïst. En volgens jouw redenatie ook geen gelovige.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Voor God zijn er maar 2 soorten mensen, diegene die in hem geloven en die Jezus als de Messias hebben geaccepteerd en diegene die dat niet hebben gedaan.
Die beperkende voorwaarde van die acceptatie, past goed binnen jouw levensbeschouwing.

Mij spreekt de beschrijving van de theïstische god het meest aan waarin deze het met heel de mensheid het beste voor heeft. Uit de verhalen uit de geschriften blijkt dat die god vertrouwen in de mensheid heeft. Enkele momenten maakten mensen er zo'n potje van dat die god actief ingreep (zondvloed, Sodom en Ghomorra, gouden kalf), maar dit lijken uitzonderingen en niet de gewone manier waarop die god de mensheid benadert.
De gedachte dat iedereen verdoemt is, tenzij iemand zelf zijn redding bewerkstelligt heeft, strookt niet met dat beeld. De gedachte dat iedereen zijn zegen heeft, tenzij je er een potje van maakt, past er beter bij.

Als god bestaat, ziet hij of mensen er een potje van maken of proberen een menswaardig leven te lijden. Al die mensen die er wat moois van proberen te maken, hebben zijn volle zegen, of ze nu in hem geloven of niet. En die mensen die er een potje van maken, zullen waarschijnlijk meer genade vinden dan menigeen verwacht zou hebben. Het is als het verhaal van de dagloners, waarin zelfs diegenen die een potje van hun werk (leven) maken, het volle loon krijgen.

Ik ben benieuwd - als god bestaat én als een hemel bestaat én als we een bewustzijn hebben in die hemel - welke dialogen plaatsvinden tussen bijvoorbeeld een Winston en een Adolf en wat de omstanders aan die dialoog toe te voegen hebben.