Los bericht bekijken
Oud 7 januari 2003, 20:45   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Wat ik totaal niet begrijp, is dat sommige mensen een grondige hekel hebben aan het begrip (of woord) "Vlaamse cultuur", "Nederlandse cultuur", "normen en waarden"... etc., indien deze begrippen gebruikt worden door mensen die die bepaalde leefwijze wensen te behouden. Een andere uitleg is dikwijls dat zoiets als vb. "Vlaamse cultuur" helemaal niet zou bestaan.

Diezelfde "sommige" mensen hebben er dan weer alle begrip voor dat immigranten zich het recht toeëigenen om zich te beroepen op de "Marokkaanse cultuur", "Turkse cultuur", "islamitische cultuur" etc.

Als Vlaamse, Nederlandse etc. cultuur niet zou bestaan, waaruit leidt men dan af dat Marokkaanse, Turkse, Islamitische etc. cultuur wèl zou bestaan?

En waaruit besluit men dan dat vb. iemand die ijvert voor het voortbestaan van de (al of niet aanwezige) Vlaamse cultuur, per definitie een racist, xenofoob en rechts-extremeling zou zijn, terwijl iemand die ijvert voor het behoud van zijn Marokkaanse cultuur (zelfs in een ander land dan Marokko) helemaal niet beschouwd wordt als racist, xenofoob of rechts-extremist?

Of wordt het eventueel een vereiste om Mohamed of Fatima te heten vooraleer men mag opkomen voor het behoud van zijn 'eigen' cultuur?

Wordt het niet een beetje ridicuul dat het zo "bon ton" blijkt te worden op te komen voor vb. de 'Imazighen cultuur', terwijl men de 'Vlaamse cultuur' de grond inboort?

Waarom moet een VLAAMSE minister van Gelijke Kansen een sjaal op haar hoofd zetten als ze met mensen van een "andere" cultuur gaat vergaderen?
Ik ga volledig met je akkoord, Circe maar je weet al dat je tegenwind gaat krijgen. Alles hangt immers af van wat er bedoeld wordt met het woord "cultuur". Voor de ene heeft het uitsluitend met kunst-en vrijetijdsbesteding te maken. Voor de andere is het de levenswijze van elk volk in zijn eigen land.
Als het alleen het eerste is houdt het in dat, als ik weinig of niets over kunst en vrijetijdsbesteding weet, ik een cultuurbarbaar ben. Wijst men de levenswijze van mijn Vlaamse volk af als zijnde zijn cultuur dan héb ik er dus helemaal geen...

Dat is erg voor iemand die zich Vlaming voelt en die in Vlaanderen woont er werkt, trouwt, kinderen grootbrengt, feest, rouwt en sterft. Allemaal op een wijze die ingebed en ingepast is in de levensstijl-en gewoonte van het vertrouwde land. Enkel anderen dan Vlamingen mogen blijkbaar van een eigen "cultuur" spreken. Terwijl dat toch ook in hoofdzaak op hun levenswijze slaat.

Vreemd toch dat het uitgerekend de Vlamingen zijn wiens levenscultuur ontkend wordt of zelfs als niet bestaande wordt bestempeld. Zij worden zelfs scheef bekeken als ze zich "Vlaming" wensen te noemen inplaats van "Belg". Voor het altaar van het Belgisch nationalisme echter worden nog onverminderd Vlaamse (slacht)offers geëist.

In die zin is het "gebaar" van Mieke Vogels tekenend. Zij is dan ook het prototype van de "Vlaming" die multi-cultureel is geworden zoals dat van een ware Belg verlangd wordt. Alles is beter dan de onbestaande, Vlaamse cultuur.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden