Beste Guderian,
Guderian schreef:
Citaat:
|
"1. Het is volkomen verwerpelijk om mensen te importeren en exporteren om in andere culturen, bij andere volkeren economische behoeften te gaan aanvullen! Een mens is geen losstaand individu, maar een persoon met een eigenheid die evenwel geworteld is in gemeenschappen: familie, volk,..."
|
1. Als je daarmee bedoelt dat slavenarbeid met (vaak geïmporteerde) slaven verwerpelijk is ben ik het met je eens.
2. Maar wie zegt dat gemeenschappen aan een bepaald gebied gebonden moeten zijn? Wat doe je dan bijvoorbeeld met de Zigeuners, een volk zonder staat? En wat met de wereldwijde gemeenschap van motorrijders? En wat met de hedendaagse subkulturen op basis van muziek- en leefstijlen (Een West-Vlaamse metalfan voelt zich bijvoorbeeld meer verbonden met een andere metalfan uit Mongolië en Papoea-Nieuwguinea dan met zijn West-Vlaamse buur die naar smartlappenmuziek luistert)? En met gemeenschappen op basis van godsdienstige overtuiging? Volgens mij hebben die gemeenschappen evenveel bestaansrecht en recht op een gelijke behandeling als deze op basis van taal en grondgebied. Mensen kunnen trouwens tot verschillende gemeenschappen tegelijk behoren. Een Limburgsgezinde vrijzinnige motorrijder behoort bijvoorbeeld zowel tot de Limburgse gemeenschap als de vrijzinnige gemeenschap als de gemeenschap van de motorrijders.
Dit bewijst het failliet van het mono-identitair denken en dat mono-identitaire staatsstrukturen veel te stroef zijn voor zoiets fleksibels en veranderlijks als identiteit. Een beleid voeren op basis van een mono-identitaire vizie is een sterke vereenvoudiging van de werkelijkheid en kan nooit rechtvaardig zijn tegenover degenen die van dit mono-identitaire ideaal afwijken. Laat mensen vrij kiezen tot welke gemeenschappen ze willen behoren. Leve de vrije identiteit! De overheid heeft geen zaken met identiteitsgebonden zaken. Ja, zelfs individuen hebben zelfbeschikkingsrecht! Bijvoorbeeld over hoe ze hun leven gaan invullen, hoe ze zich kleden, hoe ze hun lichaam versieren (haartooi, piercings, tatoeages,...), hun seksueel zelfbeschikkingsrecht, wat ze eten en drinken, waar ze wel of niet in geloven,... Wat mij betreft zijn zaken zoals identiteit -net zoals godsdienstige overtuiging en andere overtuigingen- geen zaak van de overheid maar horen ze thuis op het domein van de vrije meningsuiting en de privésfeer. Iedereen heeft het recht om zich Belg, Vlaming, West-Vlaming, Limburger, Europeaan, wereldburger, katoliek, protestant, moslim, vrijzinnige, ateïst, agnostikus, punker, metalfan, of wat dan ook te voelen. Een overheid heeft zich niet in te laten met dergelijke privézaken. Regionale verbondenheid is net als godsdienst en politieke overtuiging een persoonlijke overtuiging waar de overheid geen zaken mee heeft.
3. Hoe denk je dan dat de Europese beschavingen zijn ontstaan? Zijn die dan door buitenaardse wezens in het toen nog onbevolkte Europa gedropt geweest? Ik denk dat Europa eerder bevolkt werd door zwervende mensen die uit Afrika en Azië afkomstig waren. Een zuiver menselijk ras bestaat niet. Daarvoor heeft de mensheid al teveel haar genen onderling uitgewisseld. Ook jij en ik hebben uitheemse voorouders, ook van buiten Europa. En ik ben daar eerlijk gezegd niet rouwig om (integendeel, ik hou wel van eksotische schoonheden

).
4. Verder hebben Europeanen hun grootste vooruitgang gekend toen ze de wereld introkken en met andere kulturen in aanraking kwamen. Veel zaken hebben ze uit andere kulturen overgenomen. Zolang ze geïsoleerd leefden van de rest van de wereld waren ze achterlijk. Trouwens, luister je zelf ook niet naar Angelsaksische muziek? En die is op zijn beurt toch ook vooral beïnvloed geweest door zwarte muzikanten?
5. Het is iedereens goed recht om zich te isoleren van de rest van de wereld, maar of het ook de verstandigste beslissing is valt te betwijfelen. Sommige Mormonen zonderen zich af van de rest van de wereld en planten zich onder elkaar voor. Wel, achterlijkheid, bekrompenheid, incest, en erfelijke afwijkingen en ziektes is troef in zo'n gesloten gemeenschappen.
6. Betekent dit dan ook dat blanke immigranten niets te zoeken hadden in Afrika, Amerika, Azië, en Oceanië? En betekent dit dan dat het apartheidsregime van blanke immigranten in zwart Zuid-Afrika verkeerd was?