Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland
Een echte hereniging van de Nederlanden (de huidige Benelux) ben ik nog meer genegen dan enkel een Groot-Nederland (NL en Vlaanderen).
|
Vanuit zuiver volksnationalistisch standpunt (de taal is gans het volk, mijn vaderland is mijn moedertaal):
- doet gij aan een verkrachting van het woord
diets dat 'volks' of 'van het volk' betekent.
- bezondigt gij U principieel evenzeer aan staatsnationalisme dat de Belgicisten kan verweten worden.
De redenen om naar dat Heel-Nederland te steven lijken mij in principe even sentimenteel dan de redenen die Belgicisten aanhalen om het voortbestaan van België te verdedigen. Ik vraag mij af wat U drijft?
Eventjes, wou ik nog zeggen dat uw model alléén vanuit historisch oogpunt misschien iets meer te verantwoorden valt dan het huidige België, maar anderzijds pleit diezefde geschiedenis daar dan weer zeer duidelijk tegen:nml. 1830 en de unies van Atrecht/Utrecht.
Als volksnationalist is mijn toeststeen de volgende: "Baat of schaadt het de Nederlandstaligheid". Wel, uw model biedt geen toegevoegde waarde. Integendeel, ik zie eerder een groot gevaar. We weten stillaan wel wie het onderspit delft, daar waar germaanse en romaanse kulturen moeten samengaan!
Zou in een Heel-Nederland het FDF beter kunnen de pas afgesneden worden dan in een Groot-Nederland? Duidelijk niet volgens mij! En dat, mijn beste, d�*t hoort het
Leitmotiv of de
'question de jambon' te zijn. Denk daar eens over na!
Eerlijkheid gebiedt trouwens mezelf van na te gaan of dat beter zou kunnen gebeuren in een Groot-Nederland dan een onafhankelijk Vlaanderen, wetende dat de Noordnederlanders sinds 1830 zich niet die defensieve taalrefleks hebben aangekweekt dan wij, of athans sommigen onder ons.
Daarom ben ik zoals gij voor een 'stappenplan'. Misschien eerst in een onafhankelijk Vlaanderen de kulturele Reconquista der Geroofde Gebiedsdelen bewerkstelligen en dan verderkijken, maar niet naar Heel-Nederland, maar naar Groot-Nederland.