Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
Ik vind dat niemand ongevraagd lectuur mag krijgen opgedrongen, zomin in de brievenbus thuis of de internet-postbus als in een hotelkamer;
|
Primo: je brievenbus is je eigendom. Hetzelfde geldt voor je mailbox. Een hotelkamer daarentegen blijft eigendom van de hotelier, met alle voorwerpen daarin aanwezig die ter beschikking worden gesteld van de gast.
Pamfletten en reclamefolders zijn bedoeld om mee te nemen. Een boek daarentegen, uit duurzaam materiaal vervaardigd, kan bezwaarlijk beschouwd worden als een voorwerp dat je zomaar mag meenemen. Dat lijkt me zelfs geen kwestie van geloof - want dit geldt voor élk boek, niet alleen voor bijbels - maar van goede opvoeding.
Secundo: het is met lectuur zoals met tv-programma's. Staat een programma je niet aan, dan zap je eenvoudig naar een andere zender. Een boek dat je niet aanstaat leg je gewoon terzijde. Niemand verplicht jou om welk boek dan ook te lezen dat te jouwer beschikking ligt, zomin als de hotelbaas jou verplicht om de door hem ter beschikking gelegde douchegel en shampoo te gebruiken.
Zelfs al stelt bvb. een kosmeticaproducent die douchegel gratis ter beschikking, bij wijze van reclame, dan nog mag jij je eigen douchegel gebruiken. Zeker voor mensen met huidaandoeningen lijkt het me allerminst aangewezen om zomaar om het even welke douchegel te gebruiken.
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
dit geldt niet alleen het godsdienstig geleuter maar alle reclame en ook minstens zo erg het aanspreken op straat of na aanbellen aan de woningdeur. Wetten op spam en colportage aanscherpen en wel zonder uitzondering voor 'gelovigen'.
|
Dat bedoelde ik nu met
te pas en te onpas in mijn vorige bijdrage, mijn waarde. Kennelijk zijn we het nog niet zo oneens als jij misschien vreesde... Van mij hoeven Jehova's Getuigen ook niet alle zondagen aan te bellen hoor...