Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2008, 18:55   #10
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Dat we op een hellend vlak zitten is meer dan duidelijk, de bulderende trein rijdt steeds sneller en zonder een drastische wijziging van het partieel economie-achtig denken zal het systeem ineenstuiken en de trein de ravijn in rijden. Het systeem induceert kortzichtig denken en hierdoor wordt de spanning steeds verder opgedreven waardoor dan weer ons overlevingsinstinct en individualisme wordt aangewakkerd. Wat er dan kan gebeuren is redelijk voorspelbaar. Wanneer de traditionele econoom economie blijft bekijken in functie van het getal zonder rekening te houden met zowel ecologie als het menszijn als dusdanig zal economie in de ruimere en ware zin zich herstellen. Ondanks het vele studiewerk dat hierover rapporteert is het politiek blijkbaar nog niet duidelijk dat men beslissingen neemt die dit alles in negatieve zin induceren. Men drijft hiermee ook zichzelf en eerder onbewust in een impasse als gevolg van het innerlijke conflict dat hierdoor ontstaat en derhalve is de politieke crisis niet onbegrijpelijk. Aangezien ze zelf het conflict veroorzaken zien ze deze dynamiek niet, net zoals men de alternatieven ook niet ziet. Velen zeggen het, politiek negeert het waardoor men zowel zichzelf als de bevolking verstikt door het vasthouden aan inmiddels achterhaalde denkpatronen.
Ik denk en ik vrees dat de problemen zeer zeer fundamenteel zijn en het politieke niveau ver overstijgt. Ik beschouw deze samenleving als een product van een specifieke klasse. Een klasse die bij de renaissance in opkomst was en in de Franse revolutie aan de macht kwam, namelijk de bourgeoisie, handelaren, ondernemers, geldadel. Het ancien regime had een heel ander waardepatroon, ik zeg niet een betere want anders waren ze niet van de macht verdreven. Deze 'nouveau regime' heeft de huidige samenleving gevormd naar zijn waardepatronen. Deze wereld is veranderd in één grote markt men zou zelf vermoede dat de ganse planeet te koop staat. Het mensbeeld van deze 'nouveau regime' is zeer beperkt. De mens wordt hier gereduceerd tot een louter biologisch, fysiek wezen. Onbeperkte fysieke groei (BMP) op een beperkte fysieke planeet is niet mogelijk dat weet effectief een vijfjarige.