STRAATSBURG - De niet-benoeming van de drie burgemeesters in de Rand is buitenproportioneel. Maar de burgemeesters hebben niet alle mogelijkheden uitgeput om dat aan te vechten voor ze naar Europa trokken. Dat is vandaag gezegd in het Congres van de Lokale en Regionale Overheden.
De niet-benoeming van de drie Franstalige burgemeesters in de Rand is vandaag aan bod gekomen in het Congres van de Lokale en Regionale Overheden van de Raad van Europa. Tijdens de plenaire zitting gaf de Bretoen Michel Geugan tekst en uitleg over de fact finding mission van 13 en 14 mei.
Guegan kwam op de proppen met een zestal conclusies. Zo is de niet-benoeming volgens Guegan helemaal niet in proportie met wat de burgemeesters verkeerd gedaan hebben (o.m de oproepingsbrieven voor de verkiezingen van 2006 versturen in het Frans, red.).
Bovendien sleept de zaak al veel te lang aan, de redelijke termijn is overschreden. De delegatieleider stelt zich ook vragen bij de deelname aan het lokale leven. De Franstalige inwoners worden daarin helemaal niet gestimuleerd omdat ze telkens opnieuw moeten vragen om documenten in het Frans te ontvangen.
Ook de burgemeesters werden aan de oren getrokken. Ze zouden naar de Raad van State moeten stappen om hun niet-benoeming aan te vechten. Daarna zijn er desnoods nog andere mogelijkheden op Europees niveau.
Voorts verweet Geugan België een gebrek aan respect voor de eerdere aanbevelingen van de Raad van Europa, onder meer met betrekking tot de rechtstreekse burgemeestersverkiezingen en ratificatie van het minderhedenverdrag. Dat de burgemeesters benoemd moeten worden door een Vlaams minister, gaat bovendien in tegen de geest van het Europese charter voor de lokale autonomie, klonk het.
Het institutioneel comité van het Congres zal nu bekijken of er een aanbeveling zal opgesteld worden, dan wel een monitoringmissie opgestart. Een combinatie van beide behoort ook tot de mogelijkheden. lob
Dit staat op "de standaard online"
Toen ik op het forum van "Le Soir" vermeldde dat ze de passage "vergeten " waren, waarin staat dat ze eerst naar de raad van State hadden kunnen gaan, kreeg ik een mail dat ik tot 06/06 word geschorst;
raar, maar ik kan zelfs de forums niet meer lezen nu.
Als je leest wat ze daar allemaal schrijven over de Vlamingen en hoe "Le Soir" zijn lezers desinformeert door bewust bepaalde paragrafen weg te laten, mogen we eigenlijk wel spreken van ophitsing van de bevolking!!!
Laatst gewijzigd door omaplop : 27 mei 2008 om 16:52.
|