Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza
UIt de Van Dale:
volk (het)
1 (volken, volkeren) de gemeenschap van bewoners van een land die afstamming, taal, zeden, overlevering gemeen hebben
Volgens mij bezitten Vlamingen zonder meer enkele van die eigenschappen.
|
Als u een defintie van van Dale geeft, moet u ook misschien ook de andere definitie geven.
Hier staat: op
1
Citaat:
Volk De gezamenlijke bewoners van een staat in betrekking tot hun soevereine vorst.
|
Dat is definitie
1 van van Dale. In die optiek zijn de Belgen een volk.
Maar ik weet niet of u daarmee akkoord kunt gaan.
Volgens de Wikipedia:
Het woord volk kan inwoners van bepaald land betekenen, bijvoorbeeld het Belgische volk. In dit geval kan men het begrip volk min of meer als het synoniem voor het begrip onderdaanschap of staatsburgerschap beschouwen.
Verder wordt gezegd:
Een volk kan ook een bepaalde groep mensen zijn die onderlinge verwantschap en verbondenheid voelen op basis van één of meerdere gemeenschappelijke kenmerken. Gebruikmakend van deze definitie kunnen we zeggen dat Belgische bevolking uit drie volkeren bestaat: Vlamingen, Walen en Duitsers (Duitstalige Belgen). Vaak wordt taal als hét kenmerk van een volk gezien.....
om dan weer verder te gaan:
Bovendien is het begrip taal ook vaag. In Nederland wordt het Limburgs als streektaal beschouwd. Niet iedereen is het er over eens dat sprekers ervan op grond hiervan als apart volk gezien kunnen worden.
Dus eigenlijk weet men het niet zo goed. Edoch, er is één criterium dat boven elke verdenking staat. De 'volksverbondenheid' maakt of men kan spreken van volk of niet. Het 'wij' gevoelen. En dat merk ik niet veel in de deelstaat Vlaanderen en zeker niet op 11 juli. Noch op 21 juli overigens. Soms echter duikt dat 'wij-gevoelen' toch onverwachts op : in het buitenland. Daar voel ik me Belg. Let wel: Nederlandstalige Belg.