Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2004, 13:29   #14
Bert
Burger

Stuur een bericht via MSN naar Bert
Standaard

Wat verliest de doorsnee Vlaming er eigenlijk bij, wanneer een migrant stemrecht krijgt? Niks, toch?
Die wet gaat trouwens gaat trouwens niet om een spelletje "Vlaams-Blokske Kloten", maar om het feit dat nationaliteit géén factor zou mogen zijn in het democratische proces.

Een Algerijn die hier al vijf jaar werkt, die al vijf jaar belastingen betaalt en zich schikt naar de wetten van het land., waarom zou die dan geen stemrecht mogen krijgen? Ik zie de reden eerlijk gezegd niet. U komt dan wel aandraven met "Ja maar, word dan Belg!", maar dan vrees ik dat u het punt mist. Het punt is dat de nationaliteit van iemand er weinig toe doet, in een democratie moet je stemrecht/stemplicht verschaffen aan iedere burger die actief meedoet aan het systeem, niet aan iedere Belg die daar actief aan meedoet. De wet is misschien omstreden, maar zou er al lang moeten geweest zijn.

Even tussendoor: Waarom denkt men trouwens dat dit een actie is tegen het Vlaams Blok? En waarom is het Vlaams Blok hier ook zo tegen?
Die kiezers komen er toch sowieso bij? Die kiezers die erbij komen kunnen toch ook voor het Blok stemmen, ze hebben toch ook de vrije keuze?
Of voelen we in ons achterhoofd allemaal dat migranten niet voor het Blok zullen stemmen, en geven we daarbij toe dat we ook wel doorhebben dat de partij niet erg koosjer is?