Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb
Ik had laatst een discussie met een collega over de verstrengde wetgeving in NL en de gevolgen daarvan. Op een bepaald punt waren we het niet eens, want hij beweert namelijk het volgende:
In Nederland heeft men, zoals iedereen weet, de procedure voor gezinssamenstelling (partner uit buitenland laten overkomen) streng verstrengd. Dit houdt in dat men een bepaald bedrag dient te verdienen (1400/maand dacht ik) en de partner, verblijvende in het buitenland, dient daar NL lessen te volgen en dan een examen af te leggen in zijn/haar land zelf.
Nu heeft dit een gevolg voor België en dit doordat hier ook Nederlands gesproken wordt. Nederlandse jongevrouwen en mannen die moeilijk aan dat maandelijks bedrag komen (het overgrote deel) komen naar België, huren een appartement met hulp, vinden werk, en starten dan hier de procedure om de partner te laten overkomen. In België krijgt men 5 maanden de tijd om werk te vinden, en daarna bij goedkeuring ben je inwoner van Belgie en mag je dus iemand laten overkomen.
Klopt dit beeld? En is het dus mogelijk om op deze manier de NL wet te omzeilen?
|
Het klopt en heeft zelfs een semi-officiele naam (dus is ook bekend bij zowel de Nederlandse als de Belgische regeringen): De BELGIE ROUTE.
Ondertussen blijkt Belgie toch een en ander te hebben verstrengd, want tegenwoordig is het lucratiever om het via de DUITSLAND ROUTE te proberen.
Ik meen dat Frankrijk verleden week had aangekondigd dat ze tijdens hun Europese-ik-ben-de-baas periode, pogingen gingen doen om tot een gelijkmatig EUROPEES beleid te komen. Wat niet meer dan normaal is me dunkt!
ik zoek het even op (als ik het vind hé).