Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans
Belastingen op de WINST van vennootschappen zijn belastingen die de aandeelhouders treffen.
|
Dat lijkt mss zo en het past vast mooi in je ideologie. Maar studies tonen aan dat dit niet zo is.
Citaat:
Mocht de productiviteit worden beloond zoals het hoorde, dan zou er geen winst zijn. Dan is deze winst het rechtmatige loon dat, na aftrek van de sommen voor investeringen, gaat naar degenen die de productie daadwerkelijk door hun werk hebben gedaan.
Hier zit hem het schoentje dat wringt, en is het paardje gebonden...
Overigens is het steeds terugkerende verhaaltje dat de aandeelhouders de arbeiders zijn, die via pensioenfondsen en dergelijke dit geld ontvangen een fabeltje. Dit gaat op voor een zeer klein gedeelte van het bedrag dat aandeelhouders als groep ontvangen.
Het "volkskapitalisme" van Yves De Smet en andere blauwe sossen of "derde weg" sossen blijkbaar ontwaren bestaat natuurlijk niet: het is een mythe die even reëel is als de dreiging die vier procent vreemdelingen uitmaken. Het is een fabeltje, een doekje tegen het bloeden een "urban legend".
Wie waarlijk volkskapitalisme wil moet dan maar alle aandelen onder de werknemers verdelen, nietwaar!
|
Jajaja, dit is allemaal waar. Daarover heb ik het niet. Jij zegt: we belasten winst en daarmee belasten we de aandeelhouders
ik zeg: je belast winst en daarmee belast je arbeiders. Ik heb al een aantal links gegeven naar studies die dit aantoonden. Eens je met je neus op feiten gedrukt wordt, moet je die aanvaarden zelfs al passen ze niet in je ideologisch kader. Het zou erg leuk zijn moest je met een belasting op winst de aandeelhouder treffen, maar het is gewoon niet zo.
Ik heb het hier over het puur technische aspect van de vennootschapsbelasting. Jij geeft morele redenen waarom je de vennootschapsbelasting goed vindt. Je morele redenen mogen dan wel juist zijn, maar als je beleid voert moet je ook je doel bereiken.