Citaat:
Allez, zijt gij ne prof, ne ijverige student of ne politieker om hier mieren te gaan neuken? Gaat ge ontkennen dat de Laffercurve en de geest van wat zijn theorie zegt van toepassing is ??
|
Ik ga ontkennen dat dat zo'n mooi cirkelboogske maakt, ja.
Op de PCPE (Prague Conference on Political Economy) trouwens een schitterende kritiek en verfijning gezien van die theorie.
Citaat:
Het probleem zit hem niet enkel in toename van staatsuitgaven die gefinancieerd moet worden. Eerder in het ombuigen van een diep gewortelde mentaliteit van sjoemelen. Dat gaat niet van vandaag op morgen om dat op te kuisen. Dus belastingverlaging kan inderdaad niet direct het gewenste of verwachte (volgens de laffercurve) resultaat opleveren. Vandaar dat men er niet aan durft te beginnen.
|
Het lijkt mij trouwens dat 'sjoemelen' een morele plicht is, derhalve zie ik geen dwingende noodzaak om dat 'op te lossen'. Een lagere belastingsdruk is altijd meegenomen, natuurlijk.
Citaat:
Het is dus eerder een probleem van politieke moed. Hier in het VK hadden ze Thatcher om zulke zaken hard aan te pakken met het gekende resultaat. Zij moest een cultuur met belastingvoeten van 90 % in de hoogste schijf aanpakken. Nu zit het VK met de bijna de laagste fiscale druk in Europa...
|
Heeft zij trouwens - wat Reagan wél heeft gedaan en énorm - de staatsschuld verhoogt? Of viel dat nog mee?