Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
Beste Frank,
De ideeënfabriek is een enorm sukses.
Er zijn al duizenden ideeën ingezonden, en er komen er dagelijks tientallen bij.
Hoe komt het eigenlijk dat we van die duizenden ideeën er maar een dozijn te zien krijgen ??
Ik vind het niet zo netjes eigenlijk.
De sp.a stelt zich op als Big Brother - die duidelijk waakt over de politieke korrektheid van de ideeën - en die de ideeën eerst en vooral toetst aan 'elektorale bruikbaarheid'.
De ideeën zijn van 'de mensen', maar een zeer beperkte groep mensen, nl de partijtop en de partijstrategen, beslissen wat we te zien krijgen.
Tegelijk wordt van de website televisie gemaakt
- Bert en Steve TV heet dat dan.
Maar het web is in wezen een ontmoetingsplaats, en een gigantische wereld van informatie.
De mensen willen interactie daar en de mogelijkheid tot exploratie.
De metafoor van de fabriek bevalt me niet.
Ideeën verdienen beter dan als kadootjes van een lopende band te rollen.
Ideeën passen beter in een laboratorium.
Ideeën zijn water, aarde, lucht en vuur...
elementen waar de mensen zelf alchemist mee moeten kunnen spelen.
Op dit forum las ik onlangs de volgende scherpe kritiek op de ideeënfabriek :
"bedoeld als spin en verkiezingsmarketing voor politieke parasieten".
Moeten we er niet van uitgaan dat dat de initiële perceptie is van een groot deel van het verzuurde en wantrouwige publiek ?
Het vertrouwen terugwinnen van dat publiek is een veel grotere uitdaging dan het dagelijks lanceren van een paar politieke ideeën.
Het is ook geen uitdaging voor Bert en Steve alleen.
Iedereen kan er aan meewerken.
Maar dan moeten Bert en Steve ons wel de kans en de volle ruimte geven.
Waarom dus van de ideeënfabriek geen ideeënlabo maken ?
een labo waar iedereen welkom is, en waar ook dialoog mogelijk is
met de politieke 'concurrentie' ?
Het zou de progressieve frontvorming beter helpen dan het wegsnoepen van een paar groene toppolitici bvb.
...
Graag je visie hier.
|
Beste Knipp,
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze vraag nog niet gekregen heb, en ik moet er even over nadenken. Ik denk dat de verklaring de volgende is: Steve heeft gezegd dat hij de ideeën vrij wil laten komen, maar hij wil anderzijds garant staan voor het feit dat de ideeën die we publiceren geen dwaasheden zijn; hij wil ze met name zeer grondig laten onderzoeken op hun haalbaarheid (technisch, financieel, ...). Ik neem aan dat dat de reden is waarom hij zuinig is met het publiceren van de ideeën. Maar ik zal hem je vraag signaleren.
PS Misschien moet je deze vraag ook eens stellen op de website van de sp.a?
Frank