Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Van Eeckelen
Solidariteit in een moderne sociaal-democratie richt zich op burgers, ongeacht hun persoonlijke levenswijze. (Neem ik aan.) Meer nog, solidariteit kan - als we de bevrijdingsgedachte wat radicaliseren - leiden tot het verval van beknottende denkbeelden die anders nog - bijvoorbeeld in een liberale maatschappij - zouden kunnen voortbestaan, waarbij ze door de liberale ideologie gelegitimeerd zouden worden.
Wat staat daar echter in de praxis tegenover?
=> Stevaert juicht volle kerken toe. Dat an sich is al bedenkelijk, maar nog veel erger is de reden die hij daarvoor geeft: het is een indicator van waardebesef. Sinds wanneer heeft links het over "waarden en normen" en niet over de creatie van omstandigheden waarin er zich geen ongelijkheid en wreedheid meer voordoen? Wat Stevaert beoogt, is het sussen van elk radicaal verzet, in een retoriek die nauw aansluit bij de wat mij betreft duidelijk waarneembare conservatismetendens.
=> De sp.a spreekt zich uit tegen een vrijheid in gebruik en verkoop van alle drugs (betutteling?).
=> De sp.a - en dit is heel ernstig - kopieert het integratiedenken! Dit vervangt het aloude burgerschapsideaal door een communautaristisch denkkader. Tegenwoordig is het blijkbaar ouderwets om de constitutie als de enige inperking van de menselijke vrijheid te beschouwen, nee, voortaan aanbidt men een vorm van "preventieve repressie" waarbij zogenaamde allochtonen moeten "integreren". Meer dan het naleven van de wet valt er trouwens niet te eisen, niet in onze transnationale, multiculturele en geïnformatiseerde maatschappij.
=> Als summum van de menselijke vrijheid (een vrijheid-ten-dode, nietwaar?) poneer ik de vrijheid tot zelfdoding. Pas als men de vrijheid zozeer wil radicaliseren, kan men spreken van een creatie van soevereine individuen.
Ten slotte nog een laatste bemerking: de moderniteit heeft altijd als keerzijde haar controledrang gehad. Ik vind dat er dringend eens een bezinning moet plaatsvinden over de mate waarin de zogenaamde vooruitgang het menselijke leven mag conditioneren. In dat verband is het mogelijke verdwijnen van Groen! een zeer negatieve zaak.
|
Tja, als ik de opsomming van je standpunten zie, dan denk ik dat je beter op Groen! stemt, en niet op sp.a. Ik denk nl. dat je niet aan politiek kan doen zonder waarden en normen, voor mij is dat het fundament van alles. Ik ben het daarin roerend eens met Steve.
Een website is geen goede plaats voor een groot filosofisch debat, dus ik stel voor dat u eens gaat kijken naar
www.vandenbroucke.com als u meer wil weten over mijn filosofische overtuigingen.
Frank