Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans
Ik heb weinig gemerkt van paniek. Ik weet ook niet op wie u het nu precies hebt:
- op Leterme? Die is nu alle dagen zichzelf aan het geselen omdat hij zo stom is geweest om op de nationalistische trein te stappen. Deze rijdt zoals geweten eerder achteruit dan vooruit, terug in de tijd naar de Middeleeuwen...
|
Hier moet ik u toch wel zwaar tegenspreken. In de ME bestond het concept van nationalistisch staten nog niet. Het volk was ondergeschikt aan de staat waarin het zich bevond, vaak zelfs resultaat van grondjesruil tussen de rijkeren of oorlogjes voor macht. De staat vervulde in die tijd enkel om te zorgen dat er straten lagen en belastingen te innen, nationaliteit had in die tijd dus geen belang. Nationale staten echter zijn een modern gegeven, dat is ontstaan wanneer de staat meer en meer een identiteitsgevend punt was voor de inwoners en begon te zorgen, niet enkel voor haar eigen voortbestaan, maar voor sociale zekerheid, en alles verweven werd tussen volk en staat. Terugkeren naar de ME door nationalistische staten te creëren ipv logge constructies waarin mensen tegen hun goesting opgesloten zitten, is dus zever. De staat Vlaanderen is op zich eerder een modern gevolg, Belgïe zou het dan weer 400 jaar geleden perfect gered kunnen hebben ..