Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2004, 07:25   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Diegenen die tegen de monarchie zijn zijn doorgaans ook degenen die pleitenvoor directe democratie, op dit forum toch.
Dat klopt.
Op het eerste zicht kan mijn houding contradictorisch overkomen.
Dat is slechts schijn.

Stel dat we een direct democratisch middel ter beschikking hebben.
Dan wil dat niet zeggen dat de monarchie noodzakelijk overboord gegooid wordt door anti's. Die moeten daar eerst een voldoende maatschappelijk draagvlak en nadien een meerderheid voor vinden.
Bedenk ook dat bij een referendum de pro's ook hun stellingen mogen verdedigen. En daar draait het bij echte democratie om: de meerderheid van burgers bepaalt na objectieve informatie omtrent voor en tegen.
Bemerk dat ook in landen waar burgerinspraak wél mogelijk is een oppergaai figureert. Misschien rouleert de persoon, maar het instituut blijft, en je kan er donder op zeggen dat het ambt nooit zal toevallen aan iemand uit minderbedeelde sociale klasse......

Citaat:
Wel wat mij betreft hoeven vele van die culturele projecten ook niet met belastingsgeld betaald te worden. Anderszijds,die culturele projecten dragen uiteindelijk toch nog iéts bij aan de cultuur.
Ieder diertje zijn pleziertje, iedere Bobby zijn hobby.
Ik draag lankmoedig bij aan andermans vormen van cultuur.
Als jij de schoonheid van onze monarchie niet kan smaken, wil dat nog niet zeggen dat ze voor anderen geen bron van inspiratie en een brok cultureel erfgoed kan zijn.

Citaat:
Wederom: er bestaan ook andere mogelijkheden dan de ene baas te vervangen door de andere. Tantist zal u dat ongetwijfeld wel kunnen uitleggen (maar of hij dat nog wil voor de zevenhonderdste keer...?)
Al die mogelijkheden interesseren me niet.
Het blijft gewoon een verschuiven van (al dan niet protocollaire) macht.
Zolang die niet naar mijzelf verschuift, mag alles wat mij betreft bij het oude blijven, en mag ons huidig staatshoofd rustig verder boeren.