Los bericht bekijken
Oud 8 januari 2003, 17:27   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Wat ik totaal niet begrijp, is dat sommige mensen een grondige hekel hebben aan het begrip (of woord) "Vlaamse cultuur", "Nederlandse cultuur"
Ik ben één van die 'sommige mensen' wier haren ten berge rijzen bij het horen van Vlaamse, Nederlandse, westerse...... cultuur. Ik zal je proberen uitleggen waarom.

Eerst en vooral, wat versta ik onder cultuur:
De oorspronkelijke betekenis komt uit de landbouwsfeer. Toen zwerfvolkeren sedentair werden, en de grond begonnen te bewerken (in cultuur brengen) en zodoende minder afhankelijk werden van de tijdrovende jacht op voedsel, kregen ze meer tijd om aandacht te besteden aan iets anders dan het vervullen van de primaire behoeften (eten, onderdak....) De aldus vrijgekomen tijd kon opgevuld worden met spelletjes, nadenken en later ook kunstvormen. Overdrachtelijk gezien werden dus nadien de bezigheden in die 'vrijgekomen tijd' (als gevolg van landbouwcultuur) met die term bedacht.

Waarom ik de kriebels krijg van de associatie van landen of streken met cultuur is simpel verklaard. Over vlaamse cultuur spreken, is niet louter meer een geografische aanduiding. Het is verbonden met nationalisme. Dit verbinden van nationalisme en cultuur is een restant uit de romantiek. In de barok en rennaissance was de nationalistische drijfveer om cultuur te bedrijven volkomen afwezig. Hoogstens kon bij sommigen van religieuze motieven of inspiratie gesproken worden. Het was pas in de romantiek dat bepaalde cultuur'producenten' nationalistische (soms zelfs anti-nationalistische) motieven lieten meespelen in hun oeuvre.
In onze tijd verdween de behoefte bij de meeste cultuurvoortbrengers om hun werk ten dienste van hun land te stellen. Kunst werd de allerindividueelste uitdrukking van de allerindividueelste emotie (Kloos?) Hedentendage schrijft of componeert of schildert een kunstenaar zelden nog omwille van vlaamsnationalistische of andere motieven. Wie een sonate componeert, denkt ondertussen niet aan zijn vaderland. Wie een stilleven op doek kwakt, kan vlaanderen aan de reet roesten, en ik vermoed dat er bij Hugo Claus, wanneer hij schriftjes voltypt of pent, geen glorieuze vaderlandsminnende oprispingen waar te nemen vallen.
Ik vind het dus doodgewoon griezelig, hoe een bepaalde groep steeds de cultuur wil recupereren en onderbrengen onder een paraplu, waar menig kunstenaar geen boodschap aan heeft.

Daarom weiger ik dan ook het liedje mee te zingen van de "Vlaamse cultuur" waar we toch zo fier moeten op zijn. Het is een vals symbool om misplaatste gevoelens van nationalisme op te wekken, vaak dan nog om gruwel tegenover andere volkeren aan te wakkeren door het instigeren van een superioriteitsgevoel omwille van kunst, meestal nog door andere dan de 'fiere borsten' gemaakt! Enkel de kunstenaar en cultuurvoortbrenger mag prat gaan op zijn verdiensten, en hij of zij hoeft die niet te laten misbruiken door manipulatoren en demagogen met perfide bedoelingen.

Citaat:
Diezelfde "sommige" mensen hebben er dan weer alle begrip voor dat immigranten zich het recht toeëigenen om zich te beroepen op de "Marokkaanse cultuur", "Turkse cultuur", "islamitische cultuur" etc.
Wanneer de term cultuur enkel en alleen gebruikt wordt om, los van nationalistische motieven en ideologieën, zijn geografische oorsprong te duiden, dan heb ik geen bezwaar. Ook niet tegen 'vlaamse' cultuur.
Het is dan enkel kwestie van tolerant te staan tegenover mensen die hun vrije (cultuur)tijd invullen op andere manieren dan wij het gewoon zijn.

Citaat:
En waaruit besluit men dan dat vb. iemand die ijvert voor het voortbestaan van de (al of niet aanwezige) Vlaamse cultuur, per definitie een racist, xenofoob en rechts-extremeling zou zijn, terwijl iemand die ijvert voor het behoud van zijn Marokkaanse cultuur (zelfs in een ander land dan Marokko) helemaal niet beschouwd wordt als racist, xenofoob of rechts-extremist?
Dat is gewoon de schuld van de extreem-rechtsen zelf: zij misbruikten en recupereerden de term cultuur om hun ideologie te laten doorsijpelen, en er onlosmakelijk pogen mee te verbinden.

Citaat:
Waarom moet een VLAAMSE minister van Gelijke Kansen een sjaal op haar hoofd zetten als ze met mensen van een "andere" cultuur gaat vergaderen?
Voor de kou?
Beschaamd in haar lelijke smoelwerk?
Vraag je liever eens af waarom vlaamsnationalistische 'cultuur'ministers zoals Ansjo en Van Grembergen het nodig vinden om vlaamse boeken te verbieden en vlaamse orkesten de doodsteek te geven.