Los bericht bekijken
Oud 5 juni 2008, 16:16   #261
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Oei. Zo gepiqueerd.
Ik verweet u geen kerktorenmentaliteit, die "je" was een algemene "je", zoals een "men".
Hoeveel Vlamingen kunnen de drie landstalen denk je?
Er staat kunnen hé. Dat is dus iets meer dan "oui", "non" en "bonjour" zeggen. En dat is dus ook Duits kunnen hé!

En waarom zou je plots enkel een job krijgen als je Vlaams en Waals spreekt, in België?
Je veralgemeent iets wat specifiek is voor bepaalde jobs in bepaalde sectoren. Want het is zelfs in Vlaanderen lang niet altijd een vereiste om ook Frans te kunnen. Het zou me dus verbazen moest het in Wallonië altijd een vereiste zijn om Nederlands te kunnen.
Tenzij je cijfers hebt om het tegendeel aan te tonen natuurlijk.

Dat is je enige argument zo te zien om een post die uitpuilt van de argumenten waarvan je er geen enkel weerleggen kan (ga ik van uit want je doet het niet) af te doen voor onozelheid.
Je zou er van verstelt staan hoeveel Vlamingen de drie landstalen kennen en ook gebruiken. Je zou er nog harder vestelt van staan als je er achter komt hoeveel Vlamingen zelfs 5 en 6 talig zijn en vele zelfs meer dan 6 talen kennen en gebruiken. Maar voor een Vlaming is dit zo normaal, dat hij er zelfs niet bij stil staat dat dit een machtig wapenis in de wereld economie.

En Groentje-18, ja je kan in België een job krijgen enkel omdat je Vlaamse en Waals kent en kan lezen en schrijven.

Zelfs een dik betaalde staatsjob.
Men zoekt namelijk mensen die de oude documenten nog kunnen lezen en vertalen die in de vele gemeentehuizen nog liggen opgeslagen, ongelezen.

En nee, het is niet altijd een noodzaak in Wallonie om Nederlands te kennen om aan werk te geraken, maar het word wel steeds meer een noodzaak om meertalig te zijn, want ook daar is het in hoofdzaak de transportwereld die er aan het groeien is. En verder word het steeds meer en meer een noodzaak voor bedrijven om de klanten in hun taal te woord te kunnen staan. Belgische en Europese bedrijven moeten het immers hebben van klantvriendelijkheid en kwaliteit, de klant in eigen taal te woord staan is hier zelfs een eerste noodzaak om klantvriendelijk over te komen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden