Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Heb je daar ook een linkje van?
Maar, mijn achterliggende stelling was zoals je zag in mijn post futuristisch, nl dat machines zelfreflectief konden worden en we er dus zowat alles aan konden overlaten.
Het is dus niet zo dat arbeiders plots in de bediendensector kunnen gaan werken (moest dat al gaan zonder omscholing) of als controleur of maker van die machines, want die machines kunnen dat zelf. Je kan opwerpen dat mensen dan meer tijd hebben voor vrijetijdsbesteding, maar als je naar een supermarkt gaan waar de kassa's selfscannend zijn en de rekken zichzelf aanvullen omdat ze een boodschap hebben gestuurd naar hun leverancier wanneer ze leeg waren zodat deze met een karretje via één of ander spoor automatisch de benodigde producten stuurde. We zouden dan willen gaan bowlingen waar onze betaling en alles opnieuw met onze bankkaart of wie weet een ingeplante chip gebeurd. Daarna boeken we een reis bij een reisbureau waar we in een computer onze wensen ingeven en kunnen kiezen uit de mogelijkheden en automatisch betalen, waarna alles voor ons wordt geboekt als we op bevestigen klikken. Waarna we vertrekken met het volledig computergestuurd vliegtuig enzovoort.
Maar zoals ik ook al zei: zo ver staan we nog lang niet en ik betwijfel of het er ooit echt van komt. Sommige wetenschappers hebben daar echter een heel ander standpunt over. Zoals je kan zien in de quote van een prof die ik hier plaatste.
|
In een dergelijke maatschapij zou het ook nogal dom zijn om te betalen. Wanneer geen enkel mens op geen enkele mannier betrokken is bij de productie verliest het product zijn waarde, of zou je uit princiepe euromunten naar zo'n robot beginnen gooien?