Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Darwin schreef:
Citaat:
Dan kunt ge inderdaad niet beter weten dan de puinhoop die onze samenleving vandaag is.
|
Die goeie ouwe tiiiiiiijd, een tiiiiiiiiijd om van te drooooooooooomen (samenzang met wijlen Jan Thijs met zijn waspoederdozen)  Pfff, die "goeie ouwe tijd" leek mij maar een saaie bedoening, hoor. Weet je wat het probleem is met sommige mensen? Dat ze de neiging hebben om het goede te onthouden en het slechte te vergeten. Zo krijg je een nostalgisch en geïdealizeerd beeld van het verleden. Sorry, maar daar geloof ik dus niets van. Wie nostalgisch wordt houdt op met leven.
|
De jaren zestig een saaie tijd? Jongen, jij weet niet waar je het over hebt!
De huidige tijd is
STUKKEN saaier. Gelukkig brengen jongens als Bin Laden en Abou Jahjah nog wat leven in de brouwerij.
In de jaren zestig vlogen de mensen naar de maan. Had je de Beatles, de Stones enzovoort. Had je nog een omgeving om in rond te wandelen waarin je verder dan 100 meter kon kijken. Geen files. En geen werkloosheid. Niet voor niks noemde men die tijd "the Golden Sixties".
Citaat:
Darwin schreef:
Citaat:
In de jaren zestig liet je in de stad de voordeur gewoon op een kier staan als je naar de bakker op de hoek ging. Wandelen, dat kon je overal op elk uur van de dag of nacht zonder dat er ook maar iemand je lastig viel. Fietssloten? Wat is dat? Waar is dat goed voor?
|
Moest je in de ruige 19de eeuw ook niet proberen, en toen was het nog veel erger. Na de Tweede Wereldoorlog was het gewoon eventjes kalmer omdat de mensen oorlogsmoe waren. En bovendien weet ik van mensen die in de jaren 1960 opgegroeid waren dat er toen ook erg agressieve jeugdbendes en kriminaliteit bestond, en dat gevechten op kaffee en kermissen vaak tot bloedens toe waren. Maar toen vonden de fiere Vlamingen dit blijkbaar normaal en ze scheppen op kaffee nog altijd op over de vergane glorie van hun heroïsche gevechten met andere bendes toen ze zelf nog jong en onverantwoordelijk waren. De straten vroeger veel veiliger? Laat me niet lachen! Maak dat je grootje wijs!
|
Jij weet inderdaad van toeten of blazen, ventje.
De 'nozems' waren vechtersbendes zoals in Antwerpen 'de mannen van Schoolplak' (Seefhoek) en die bendes zochten mekaar op om op mekaars tronies te kloppen. Het waren de hooligans van die tijd. Hooligans slaan ook geen gewone mensen op straat in elkaar als ze niks beters te doen hebben.
De straten waren in de jaren zestig inderdaad zo veilig als ik boven heb beschreven. En de mensen waren in die tijd ook helemaal niet oorlogsmoe. De tweede wereldoorlog lijkt vandaag door het constant gezeur van bepaalde media en politiekers veel dichterbij dan toen. Het was gewoon een heel leuke onbezorgde tijd.
En zo moet het opnieuw worden.
Citaat:
Darwin schreef:
Citaat:
Klinkt het bovenstaande jou misschien een beetje hallucinant in de oren?
|
Zal ik je eens iets vertellen over onveiligheid en kleine kriminaliteit? Ik heb 11 jaar lang regelmatig achter de toog van een plaatselijk ontmoetingscentrum gestaan. En als er al problemen waren met lastige bezoekers, dan was het meestal met agressieve en vaak ladderzatte/gedrogeerde/pillerijslikkende blanke autochtonen met vlaamsblok-sympatieën. Daar hoor je echter nauwelijks iets over in de kranten, want het gaat hier om mede-autochtonen met opvattingen die men blijkbaar steeds meer vanzelfsprekend begint te vinden. Ik heb vaak bedreigingen met geweld van dit soort kerels gekregen, maar ik heb mij daar nooit door laten afschrikken omdat ik dit teveel eer voor die kerels vond. Hoe meer je je bang laat maken, hoe sterker die kerels zich voelen. Jullie zijn gewoon een bende bangerikken die bang zijn van hun eigen schaduw. Als het om kleine kriminaliteit en onveiligheid gaat heb ik daar meer ervaring mee dan velen op dit forum die daar hysterisch over zitten te doen maar zelf nog nooit een bende bloeddorstige hooligans voor hun neus hebben zien staan. Ook autochtoon voetbalgeweld blijkt men tegenwoordig een aanvaardbaar risiko voor een voetbalmatch te vinden. Het hoort er blijkbaar bij en het is voor sommigen blijkbaar zelfs een gewoon tijdsverdrijf geworden (een zogezegde "derde speelhelft").
Het is o zo gemakkelijk om een ganse bevolkingsgroep te veralgemenen tot enkele onsympatieke individuen ervan. Het is echt niet moeilijk om enkele onsympatieke individuen aan te wijzen in een bevolkingsgroep, hoor. Onder de Belgen/Vlamingen/Walen vind je die ook wel. De verschillen binnen eenzelfde groep mensen zijn nu eenmaal groter dan deze tussen de groepen onderling, al was het maar omdat mensen grote karakterverschillen en levenslopen kunnen hebben. Het is net hetzelfde als met die niet-Belgen die beweren dat alle Belgen of de overgrote meerderheid ervan pedofielen zijn omdat Dutroux ook een Belg is. Vinden wij dit dan soms rechtvaardig?
Ik stel vast dat het inschatten van de risiko's een erg subjektieve aangelegenheid is. Iedereen is doodsbang als er een asielcentrum in de buurt komt (ook als het slechts om kinderen en gehandikapten uit oorlogsgebieden gaat zal men ertegen gaan betogen), maar blijkbaar is niemand bang van de heel reële risiko's van het dagelijks verkeer (dat jaarlijks veel doden maakt en waar nauwelijks tegen wordt betoogd). Een vals onveiligheidsgevoel gaat vaak samen met een vals veiligheidsgevoel, en dit bewijst alleen maar hoe irreëel het inschatten van risiko's soms kan zijn. Als je bang bent van de risiko's van het leven, stop dan gewoon met leven of trek je terug op een onbewoond eiland!
|
En tot slot. In de jaren zestig was er ook geen Vlaams Blok.
En er waren toen ook geen vreemdelingen die de autochtonen bedreigen en in elkaar slaan, zoals ik zelf tot tweemaal toe aan den lijve mocht ervaren.
Als er een allochtoon je om vuur vraagt, geef ik iedereen de goede raad: geef hem wat hij wil. Geef hem ...
VUUR !!!