Los bericht bekijken
Oud 6 juni 2008, 19:07   #151
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Hier en daar is er een concentratie van Vlamingen dat is juist.

Het is dan aan de baas om uit te maken of het voor deze of gene groep de moeite loont om een inspanning te doen en aan de Vlamingen om te kopen waar ze zich goed voelen.
maar wellicht is de prijs en de afstand tot de winkel belangrijker.

Of moeilijk om tweetalig personeel te vinden.

Enkele jaren geleden was ik in Komen voor de sneeuwpiste: weinig Nederlandstalig personeel ondanks veel Vlaamse klanten. Tot ik later hoorde dat de Vlaamse baas wel 2-talig personeel zocht maar er geen vond (en aangezien de Vlamingen toch bleven komen zal hij dan wellicht ook niet hard meer gezocht hebben).

Bellewaerde Ieper zorgt wel voor personeel dat Frans kent, want anders komen de Franstaligen misschien niet meer.
En daar zijn de nederlandstaligen in fout door in veel gevallen meteen over te schakelen naar het Frans, sommigen fier te tonen dat ze dat kunnen...
Alleen zijn er nu meer en meer mensen die eens beginnen nadenken over die toestand en het stilletjes welletjes vinden... Van dat soort tegemoetkoming maken de franstaligen alleen maar misbruik, als het al geen misprijzen is...
Het feit dat lessen Nederlands meer en meer in trek komen bij sommige franstaligen bewijst toch ook dat ze begrijpen dat er iets niet OK was...
Ze lokken met werk in Vlaanderen, op voorwaarde dat ze voldoende Nederlands kennen zou ook al een stap in de goede richting zijn, dacht ik.
andev is offline   Met citaat antwoorden