@ Duvelke
Ik herinner mij de strijd tegen de discriminatie van de vrouw. Kleding was een symbool (denk aan het verbranden van BH’s). Daarom erger ik me vreselijk aan moslim-dames die in boerka of djellaba of zelfs maar met een hoofddoek het straatbeeld weer middeleeuws doen lijken. Toch eis ik niet dat deze dames zich kleden zoals ik en andere vrouwen die hier leven. Enkel als ik ooit de kans krijg een persoonlijk gesprek met één van hen te voeren, zou ik misschien trachten onze argumenten over vrouwenkledij duidelijk te maken.
Waarom moeten moslims wel altijd direct hardop roepen : daar en daar kunnen we niet tegen en we eisen dat het verandert.
Vele problemen die moslims hebben, worden veroorzaakt door het feit dat voor hen cultuur, godsdienst en staat één geheel zijn. Scheiding van kerk en staat is bij hen (behalve dan bij de Turken) onbestaande.
Zolang zij niet in staat zijn onderscheid te maken tussen de twee denken zij dat een godsdienstig voorschrift ook meteen wet moet worden. Wat een persoon choqueert omwille van zijn godsdienstige overtuiging zou dus vanuit die overtuiging moeten verboden worden.
Het is echt hoog tijd dat deze mentaliteit verandert of we geraken er nooit uit en onze samenleving blijft een strijdperk tussen culturen of beter gezegd tussen de moslim-cultuur en andere.