Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2004, 18:35   #24
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Af te vlakken? Gelooft ge werkelijk dat de gevolgen van de beurscrash in Wall street nog erger zouden zijn geweest?
Net het omgekeerd lijkt mij waar, ingrepen allerhanden vanuit de overheid hebben de impact van de beurscrash vergroot en de economische crisis gerekt. De centrale bank van de VS, en met name Roy Archibald Young en Eugene Meyer zijn mee verantwoordelijk voor het feit dat de depressie groot geworden is!
Maar goed, je kan beter het boek "The Great Depression" van Murray N. Rothbard lezen, daar staat het duidelijker en beter in uitgelegd dan ik het kan.
Ge bedoelt waarschijnlijk "America's Great Depression" van Rothbard. Mijn punt was dat "de overheid" door het aansturen van de rente, overheidsschuld en fiscaliteit positief kan inwerken op de economie, en conjuncturele "zwaktes" kan verzachten. Verkeerd toegepast kan men dit aanzien als "overheidsinterventie" hetgeen de economie meer kwaad dan goed doet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Ik heb het niet over overheidssubsidiering, wel over maatregelen die het ondernemen in groeisectoren aantrekkelijker maken.
En aan wat had je dan zoals concreet gedacht? Lagere belastingen, minder wetgeving, geen minimumlonen, ..?
Nee. Fiscale maatregelen die consequent (!) alternatieve energievormen bevoordeelt (en economisch haalbaar maakt), gerichte subsidiering van het wetenschapsbeleid op de groeitechnologieen, regulering die bvb. de autoverzekering-per-km mogelijk maakt (Telematica), enz. Lagere belastingen, minder wetgeving, geen minimumlonen, etc zijn ten andere zaken waar de Vlaamse overheid niets aan kan veranderen.