Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001
Jehovah en Elohim zijn beiden synoniem voor God. Dat er verschillende namen gebruikt worden is heel normaal omdat genesis 1 en het eerste deel van gen 2 geschreven zijn door God of gedicteerd zijn aan Adam door God en dat de rest van genesis 2 tem het begin van gen 5 door Adam zijn geschreven.
|
Regelrechte quatsch. God heeft verschillende namen omdat het om verschillende scheppingsverhalen gaat die geschreven zijn op een verschillend moment en met een verschillende culturele achtergrond. 'Elohim' (Gods naam in Genesis 1) is trouwens meervoud; het zou best wel eens kunnen stammen uit een polytheïstische traditie!
Citaat:
En nee er is geen contradictie zoals ik al uitgelegd heb in mijn vorig bericht hierover. Ik hoef enkel aan te tonen dat mijn uitleg mogelijk is NIET dat het de enige mogelijkheid is.
|
Dat hebt u helemaal niet uitgelegd.
Citaat:
Ik zou zeggen begrijpend lezen is blijkbaar niet uw sterkste kant .. .
|
Daar kan u moeilijk bezwaar tegen hebben, als voorstander van een LETTERLIJKE interpretatie van de bijbel. Zegt u mij liever eens: waar staat er ergens in de bijbel dat Adam Genesis 2 heeft geschreven?