Discussie: Why Marx matters
Los bericht bekijken
Oud 8 juni 2008, 23:43   #213
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard 1848, ok

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
1848, dacht ik. Tenzij m'n kalender me in de steek laat.

Bron voor die cijfers? Definities voor lompenproletariaat, proletariaat en bourgeoisie? Operationalisering van die concepten? In welke tijdsperiode en in welke regio? Welke evolutie in de afgelopen honderdvijftig jaar?

En ook wel: nog stééds 10% bourgeoisie?
De analyse is de volgende. Wie vandaag ostentatief superrijk wordt, zijn énkel de rijken. Daarnaast heb je een zeer grote middenklasse die het materieel wel goed heeft, maar die onder druk staat (werkdruk, middenklasse-stress, werkplaats-angst, werk-werkloosheid-werk-werkloosheid). Vervolgens een kleine vierde wereld die compleet uit de boot valt (in europese landen valt die onderklasse steeds vaker samen met een ietsje donkerder huidskleur).

Jacques Delors was de eerste die in 1993 (als voorzitter van de Europese Commissie) deze gelaagdheid in cijfers uitdrukte. Delors heeft het over de 20:70:10 samenleving als de klassenmaatschappij van vandaag. Bron: een interview van Jacques Delors met een journalist van Le Nouvel Observateur.

UNDP rapport 2005: In een meerderheid van onderzochte landen neemt de binnenlandse ongelijkheid toe. Van de 73 onderzochte landen bleken er 53 een stijgende ongelijkheid te kennen ==> einde aan de trend naar groeiende gelijkheid, kenmerkend voor de naoorlogse decennia. De ommekeer van groeiende gelijkheid naar groeiende ongelijkheid is te situeren aan het begin van de jaren tachtig.
  • Captains of industry worden de nieuwe helden
  • Terugkeer naar het geloof in de onzichtbare hand
  • Nieuw tijdperk van liberalisering, deregulering, privatisering
  • Washington Consensus
  • Bretton-Woodsinstellingen
Maw er wordt de burger gevraagd om minder op de Staat te rekenen. Dit terwijl de krachten waarmee diezelfde burger geconfronteerd wordt zijn mogelijkheden steeds verder te boven gaan ==> De befaamde 'kloof tussen burger en politiek' ==> De burger wreekt zich in het kieshokje. Protestpartijen die zich afzetten tegen het establishment boeken forse verkiezingsoverwinningen: VB, Rossem, FN, Fortuyn, ... Wat de burger eigenlijk wil zeggen is: waarom laat u mij in de steek, net nu ik het moeilijk heb?