Er mogen dan wel "nogal wat argumenten" zijn, maar dewelke zijn dat dan zo al?
Mentaliteiten en behoeften zijn steeds verschillend als men tweedelingen gaat bekijken. De mentaliteit van vrouwen is ook anders dan die van mannen, en ik achterdochtige Antwerpenaar reageer met de nodige voorbehoudenheid op een West-Vlaming.
De streek van Limburg is socio-economisch meer verbonden met die van Luik dan met de rest van Vlaanderen, omwille van haar geschiedenis.
Zijn dit bijvoorbeeld argumenten die ik zou kunnen aanvoeren om de sociale zekerheid op provinciaal of arrondissementeel vlak te bepleiten? Ik hoop van ganser harte van niet: hoe groter het draagvlak, hoe steviger de constructie.
Ik ben er uiteraard voor dat de uitgaven doorzichtig zijn en dat de cijfers duidelijk zijn. Een federaal systeem met een uniforme behandeling van alle Belgische cijfers biedt daarvoor de beste garanties.
Verder verwijs ik ook graag naar Knack van vandaag, ergens de laatste bladzijden in de rubriek "geld en economie". Daar staan cijfers gepubliceerd die de uitgaven in de gezondheidszorg per hoofd van de bevolking weergeven. En wat blijkt uit vergelijking van al die procenten: de verschillen zijn er pas in getallen na de komma...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
|