Op verschillende manieren.
Als eerste dient er vraag naar een linkse partij te zijn. Vandaag de dag heeft de SPa juist mee in een slechte regering gezeten en mee aan sociale afbouw gedaan. Dankzij dat wanbeleid van de SPa is de vraag naar links vandaag de dag minder. Bij een rechtse regering die zoiezo ook een wanbeleid zal voeren, zal de vraag naar links terug op komen.
PvdA en Cap hebben de verwachtingen van een alternatief ter linkerzijde ook niet kunnen opvangen. En begrijpelijk. Pvda laat veel mensen denken aan ussr toestanden en noord korea, en ik geef gerust toe dat ik zulke toestanden zeker geen verleidelijk alternatief vind.
Cap was klein, onbekend, en vol van interne ruzies. Een project zoals de CAP is dan ook enkel na jaren evalueerbaar. Het belangrjste van een linkse partij is immers dat je je steun bij de basis gaat halen. Dat betekent de straten in, lokale acties voeren, lokaal helpen, enz. Naambekendheid in de straat, en pas wanneer je lokaal sterk staat opkomen, anders zelfs niet.
Door deze fenomen is de SP dan ook groot geworden,
links in Belgie moet dus:
1 het communistisch en sociaal democratisch verleden verwerpen (onder dit verleden zijn positieve zaken gebeurd maar ook heel wat negatieve waarvan men dus los dient te komen)
2 links moet terug sterk staan in de straten, en de partij opbouwen vanuit het lokale.
3 links moet zich als een duidelijke tegenpartij profileren. Vandaag wordt links geassocieerd met de SPa.
Links moet zich duidelijk profileren tegen het associale beleid van de SPa.
4 Met een realtistisch alternatief komen. Een duidelijk programma in de lijn van 'een ander nederland voor het zelfde geld'.
5 links heeft nood aan nieuwe charismatische figuren (zoals mij

)
Ik besef dat die menign zeker niet door alle andere linksen zal worden gedeeld. maar ze lijkt mij essentieel voor de opbouw van een massapartij.