Discussie: Reden voor migratie
Los bericht bekijken
Oud 9 juni 2008, 22:15   #21
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Groentje, de eerste stroom migranten waren Europeanen die hier kwamen werken met een arbeiderskaart. Zij moesten werk hebben om hun verblijfsvergunning te krijgen en deze om het jaar laten verlengen, na 5jaar om de 3jaar.

De reden waarom wij niet werkloos willen zijn, is omdat wij het krijgen van geld zonder er iets voor te doen, als een almoes beschouwen en niet van almoezen en geschenken willen leven.
Waarom zouden wij zo denken en zij niet? En waarom spreken in termen van iedereen? Dat kan je eenmaal niet. Ik denk zelfs niet dat dat geld voor pakweg meer dan vijftig procent van de migranten.
Het doel van migratie is in de eerste plaats meestal een stap voorwaarts maken op de sociale ladder, en geen stap achterwaarts. Daarbij wil men ook de familie laten delen in zijn rijkdom. Er wordt dus geld teruggestuurd.
De meesten komen hier dus wel degelijk om te werken. (De mannen alvast, de vrouwen van de mannen weet ik niet omdat deze laag opgeleid zijn en het in sommige samenlevingen niet de gewoonte is dat de vrouw gaat werken). Of ze ook werk vinden, is dan weer een andere vraag.

Citaat:
Waarom de huidige migranten daar geen probleem mee hebben.
Wel zij komen om te beginnen uit streken waar het vaak keihard werken is om te overleven en waar de Westerse NGO's vaak zeer actief zijn.
Zij hebben dus reeds voor zij hier waren leren leven van almoezen, en moeten als ze hier aankomen ook eerst van almoezen leven voor zij op de arbeidsmarkt mogen actief worden.

Het word hen dus aangeleerd door onze staat om van de SZ te leven.
Dat begrijp ik eigenlijk niet? ...
De migrantengroep bij uitstek waar er hier vaak over geklaagd wordt zijn mensen van Noord-Afrikaanse origine, met name Marokkanen (uit de Berberstreek) komen naar België. Ik ken geen NGO's die daar actief zijn...
Als je alles van een NGO krijgt heb je m.i. ook niet de behoefte om heel je hebben en houden, familie en vrienden achter te laten op weg naar een land waarbij je een onzekere toekomst hebt...
En wat bedoel je met 'ze moeten dat hier voordat ze op de arbeidsmarkt mogen actief worden?'