Los bericht bekijken
Oud 10 juni 2008, 12:48   #2812
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Puur wettelijk gezien hebben de Tibetanen het zelfs beter dan de Brusselse franstaligen, Tibetaans is immers een officiële bestuurstaal in Tibet, Frans niet in de rand.
Ik weet niet eens hoe ik hier nog op moet reageren, dit is werkelijk te wereldvreemd. Hoe wil je nu een natie waar al 1500 jaar Tibetaans wordt gesproken vergelijken met een handvol immigranten die naar Vlaanderen verhuizen? Je bedoelt trouwens de Vlaamse Franstaligen, Frans is wel een officiele taal in Brussel natuurlijk.

Een officiele bestuurstaal wordt niet op gemeentelijk niveau geregeld, nooit en nergens, niet sinds de beschaving voorbij de stadstaten is geevolueerd, ook niet voor de meest gezalfde der wereldburgers, de Franstaligen. Leg je daarbij neer.

Citaat:
Zij mogen hun taal niet spreken in de gemeenteraad in gemeenten waar ze 70% van de bevolking en verkozenen uitmaken. De Brusselse Vlamingen, die met 10% zijn, mogen dat wel. Dat is maar een voorbeeld.
Dat is omdat 'hun taal' geen statuut heeft in Vlaanderen, net zoals het Arabisch geen statuut heeft in Brussel. Enkele lokale meerderheden in een handvol gemeentes veranderen daar niets aan, in beide gevallen. Vlaams heeft wel het statuut van een officiele taal in Brussel, dus je vergelijking is zinloos.

Franstaligen in Vlaanderen worden ook op dit vlak dus identiek aan andere anderstaligen behandeld. Nog een voorbeeld?

Citaat:
Wie zegt dat, in Wallonië en Brussel niet? Als dat het geval was hadden de Vlamingen al lang naar de rechter gestapt dat doen ze niet.
Tja, als je bent gereduceerd tot te argumenteren dat de taalwetten steeds correct zijn uitgevoerd in Franstalig Belgie is het tijd om af te druipen hoor.

Citaat:
Dat gebeurt ook niet. Maar als de meerderheid eenzijdig haar wil wil doorvoeren zonder rekening te houden met die minderheid is er natuurlijk een probleem.
Maar natuurlijk gebeurt dat wel, man. Het immobilisme is een tekenende, en het laatste jaar een absoluut dominerende invloed in de Belgische politiek.

Zoals reeds eerder gezegd, wanneer de franstaligen verklaren dat ze de economische belangen van Vlaanderen mogen dwarsbomen omdat dat (citaat) "beter is voor de franstaligen", dan staat heel het systeem op de helling.

Vlaanderen eist dan ook geen enkele nieuwe bevoegdheid over Wallonie of Brussel. Daarentegen houden de Franstaligen wel vol dat ze geen genoegen nemen met bevoegdheden over Franstalig Belgie, maar deze ook in Vlaanderen willen houden, tegen de wil van Vlaanderen. Dat ze een minderheid zijn is hier geen excuus, integendeel.

Citaat:
Voor zover ik weet zijn de franstaligen met meer dan 4 miljoen, dus bijna de helft van de bevolking.
Als je geheugen nog enkele posts terug reikt, ging het erover dat 51% in elke taalgroep bijna elke wet kan blokkeren. 2 miljoen franstaligen zouden dus een maatregel gesteund door 8 miljoen (100% vlamingen + 49,9% franstaligen) Belgen kunnen blokkeren. Niet democratisch.

Citaat:
De rest ga ik later bespreken, geen tijd nu.
Ik kijk ernaar uit.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden