Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2004, 07:15   #10
Steenuil
Lokaal Raadslid

Steenuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groenejongen
Ik wil graag het volgende in jullie midden gooien.
Na de zoveelste weigering van het nationale partijbestuur om de Limburgse groenen in een samenwerkingsverband te laten stappen met SPa-spirit, zijn de groenen die dat toch wilden uit de partij gegooid met op kop Ludo Sannen.
Gezien de Limburgse situatie en het aanbod van Stevaert denken we erover om op dat aanbod in te gaan en zo een groene stem in het Vlaamse parlement te verzekeren. Dit is zeker geen opstapje naar de SPa, maar een strategische keuze van Limburgers die een groen hart hebben.
Graag jullie reacties en bedenkingen.
Ik begrijp dat het bij een deel Limburgse Groen!en (vergeet niet dat er in Limburg maar een zeer nipte meerderheid voor een kartel was) er een 'foert'reactie is. Als die mensen zich niet kunnen zetten achter een beslissing van het congres, dan moeten zij voor zichzelf uitmaken of ze nog lid willen zijn van de partij. Ludo kon niet leven met die beslissing en is er dus uitgestapt. Ik ben er van overtuigd dat als er wél een kartel gevormd was, dat er dan ook mensen waren uitgestapt.

Wat het congres betreft: ik snap niet goed waarom Ludo zelf niet naar voor is gekomen om het kartel te verdedigen. Als hij dat met het nodige vuur had gedaan dan was er misschien een andere beslissing geweest.

Een strategische keuze om samen met de SP.A te gaan. Er zijn argumenten pro, er zijn ook argumenten contra. De kiesdrempel in Limburg is niet gestegen maar gedaald. Dus moet het in principe makkelijker zijn een zetel te halen. Dat het niet simpel zal zijn om met een onthoofde lijst een zetel te halen, daar geef ik je 100% gelijk in. De kans is heel erg klein dat dat in Limburg lukt. Maar is het niet halen van een drempel een reden om alle principes over boord te gooien? Is dat een reden om het 'groene pootje' van de SP-A te worden. Je ziet al hoe moeilijk het is om een congresbeslissing van één partij te respecteren en volgen. Hoe moeilijk gaat het dan niet zijn de beslissing van 3 partijen te volgen. Drie partijen waarvan er één duidelijk de sterkere is en waarvan Groen! als laatste in een erg zwakke positie bij komt. OK, er is die verkiesbare plaats. (En ik hoop echt dat Sannen daar op gaat staan en verkozen wordt. ) Dat is een plaats voor de top. Maar heb je er al eens aan gedacht hoe het met de militanten gaat. Je stem gaat daar veel zachter klinken. Vraag het maar aan de Spirit-militanten.

Over de financiële situatie van Groen!: die is inderdaad niet rooskleurig. Maar dat los je niet op door een lijstverbintenis. Als Ludo op een Groen!lijst had gestaan dan was de kans dat hij verkozen zou worden ook groot.

En ten slotte: je kan mij inderdaad verwijten dat ik niet uit Limburg kom. Ik voel echter wel dezelfde stroom hier in het Antwerpse.