|
Minister-President
|
Ik weet niet, de aversie/agressie van sommige forummers kennende, of het goed is opnieuw op deze thread te reageren, maar mijn nick is niet voor niets 'Freespirit' en ik laat mij door niets of niemand de mond snoeren.
Enkele dagen geleden kwam ik nog eens ouders van speelkameraadjes uit mijn kindertijd tegen. We geraakten aan de praat en haalden heel wat herinneringen op. Zo ook die snikheete dag dat ik met de kinderen des huizes, leeftijdsgenootjes, we waren een jaar of acht, en een heel aantal buurtkinderen in 'den hof' van die bewuste mensen aan het spelen was. Er stond ook een ruim plonsbad, maar geen één van ons had zwemgerief bij en toch wilden we uiteraard wat verkoeling zoeken in het water. Het gevolg laat zich raden, wij met z'n allen onze kleren uitgeschoten en met zowat alle buurtkinderen (uiteraard leeftijdsgenootjes), jongens en meisjes, in onze 'pure' in dat zwembad. De bewuste heer en mevrouw des huizes, de ouders van mijn speelkameraadjes, zaten ondertussen rustig in de tuin een boekje te lezen, zich niet storend aan onze 'spelerijen met water'. Naarmate de tijd vorderde kwamen buurvrouwen / buurmannen hun kinderen bij die bewuste buren afhalen, sommigen bleven nog iets drinken terwijl wij (de kinderen) nog naar hartelust in ons blootje aan het spelen waren. Die mensen zeiden dat geen enkele van die buren/ouders er toen problemen rond maakte dat hun kroost naakt in hun tuin / zwembadje rondliep. Als we ons maar amuseerden, dat was immers het voornaamste ! Alle kinderen hadden wel gemeen dat ze vrij open en niet bekrompen of preuts werden opgevoed, en dat doet veel. Schuchterheid omtrent het lichaam, zeker bij pre-puberale kinderen, is immers vooral bepaald door de cultuur, omgeving en opvoedingsfactoren, ik geloof niet (of nauwelijks) in een aangeboren schaamte (bij adolescenten / volwassenen is dat misschien nog een ander paar mouwen).
Maar zoals je al kan raden waren dit nog andere tijden, ik schat prille jaren negentig, voor het uitbreken van de gehele Dutroux-hetze en talloze andere pedoschandalen. Nog zo kortbij, maar in mentaliteit is de pre-Dutrouxperiode mijlenver van ons verwijderd geraakt. Die mensen die ik tegenkwam zeiden het zelf, zij hebben nu een nog mooier (echt) zwembad in de tuin staan, maar ze zouden het niet meer moeten riskeren kinderen uit de buurt, zelfs niet met zwembroek, uit te nodigen om in hun bad een 'plonsje' te komen doen. Er zouden al direct een aantal verdachtmakingen vallen in de buurt, vooral naar de man des huizes toe. Een vrij open en tolerant klimaat heeft in vele buurten de jongste tien, twaalf jaar plaatsgeruimd voor een paranoïde sfeer, waarbij kinderen niet meer de gazon mogen verlaten en de straat op gaan / het bos of park in, laat staan bij de buren langsgaan om daar in den hof wat te gaan spelen. De media treft in de schepping van die paranoïde klimaat een belangrijke schuld. Sinds Dutroux schilderen zij de wereld, de buurt en de wijk af als een vrijplaats voor gestoorde exibitionisten en pedofielen, kinderlokkers en kindermoordenaars die voortdurend op de loer liggen om de kinderen te ontvreemden / aan te randen. Dat terwijl onderzoek aantoont dat kiinderen tot wel 100 keer meer kans hebben om vermoord te worden door gezinsleden (in het Verenigd Koninkrijk worden per jaar door buitenstaanders 5 kinderen vermoord op een minderjarigenpopulatie van wel twintig miljoen, Bron: Humo van vorige week), familie of bekenden binnenshuis en seksuele aanranding en mishandling tot wel 10 keer meer voorkomt binnen de 'veilige' muren van de huiskamer (= incest) dan door een wildvreemde of 'vage' bekende. Onlangs nog een verhaal gehoord van een bejaarde man van rond de negentig uit een rusthuis die op een bankje in het park aan de speeltuin zat uit te rusten en iets te vriendelijk (voor de ouders) lachtte naar de kindertjes. De man werd verjaagd en de politie werd alvast verwittigd , men zag in hem immers een verborgen pedofiel.
Ja, ik snap de maatschappij en sommige ouders niet goed meer, enerzijds willen ze hun kinderen onder een glazen stolp plaatsen en hen, wanneer ze toch eventueel met blootheid geconfronteerd moeten worden, in een harnas steken en op zichzelf laten zijn. Alle vreemden, jeugdleiders of mensen in het algemeen, die vriendelijk zijn voor kinderen, zijn immers pedoseksuele geiligaards die als een roofdier op de loer liggen en hun prooi besluipen en dan toeslaan. Anderzijds zijn er confectiewinkels waar ze tangaslipjes voor negenjarigen, opgevulde BH's voor zevenjarigen en 'uitdagend' ondergoed voor vierjarigen verkopen, iets wat vroeger ongezien was. Laten het nu net die ouders zijn, die geen graten zien in een aankoop hiervan, die de meest paranoïde reacties tegenover normale situaties tentoonspreiden. Ja, weer gaan we naartoe, waar zijn al die buitenspelende kinderen naar toe uit mijn (relatief nog recente) jeugdjaren die in de omgeving mochten gaan spelen? Misschien voortdurend binnen de muren van hun 'veilige' huis, spelend op hun o zo 'veilige' pc en surfend op het perfect 'betrouwbare' internet?
|