Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli
In 1968 bestond de PvdA nog niet, laat staan dat de voorganger Amada, die toen ook nog niet bestond, die ambitie toen had. Beetje serieus blijven. Je kan toch echt niet onder de vaststelling uit dat de groei bij de PvdA er nu echt flink in zit: er komen nu maandelijks gemiddeld 100 nieuwe leden bij en de PvdA komt nu heel regelmatig in het nieuws: (nu met de hele discussie rond fijnstof en de aanleg van een nieuwe weg in Antwerpen, over een paar weken met de campagne daar tegen de afbouw van ziekenhuizen, ...) Ik ben beneieuwd wat deze aktieweek gaat opleveren maar de respons is gewoon overweldigend.
|
Maar vavli toch, we willen de sfeer niet verpesten hoor. Dat de PvdA groeit valt u, maar ook ons op. Wij denken, en dat is hetgeen in onze analyse over jullie in essentie te lezen staat, dat dit komt omdat jullie duidelijk in jullie campagnes voor binnen het kapitalistisch kader perfect realiseerbare eisen hebben gekozen. De krant De Morgen is het alvast opgevallen, terwijl ze voordien deden of jullie niet bestonden, schuiven ze jullie nu voorzichtig naar voor als een heel misschien toch nog te overwegen alternatief op de zwakke sp.a.
De eis van 6% BTW op energie bijvoorbeeld, zie ik de sp.a nog wel overnemen eens de verkiezingskoorts nog wat stijgt. En wie weet, als de prijs van bv olie nog wat stijgt, zal de VLD schoorvoetend ook nog wel toegeven. Ik wil maar zeggen, het is een slogan die zó laagdrempelig is, dat zo goed als iedereen in de samenleving er zich kan achter scharen, en wie weet, de kans bestaat, zelfs nog te realiseren met een door CD&V en VLD gedomineerde regering zonder dat via strijd een krachtsverhouding hoeft opgebouwd te worden. Wat een verschil met één van jullie slogans in de campagne van 2003: "Stem communist, stem resist!" Eveneens een slogan waar je zware bedenkingen bij kunt hebben wegens totaal onaangepast aan het bewustzijn. Wat een contrast op 5 jaar tijd...
Jullie hebben duidelijk gekozen om het revolutionaire karakter niet meer publiek naar voor te schuiven in de hoop dat dit nieuwe leden opbrengt en vooral electoraal succes. Mogelijk lukt dat, maar ik geloof niet dat jullie ooit op je eentje zullen uitgroeien tot wat een ware brede arbeiderspartij zou zijn die plaats heeft voor alle stromingen binnen de arbeidersbeweging. Een aantal bedenkingen (of stront zoals jullie dat omschrijven):
- Er wordt nu al maanden strijd gevoerd voor meer koopkracht en systematisch staat de eis voor meer loon centraal. Dat is deze week niet anders. Jullie antwoord is daarentegen de 6% BTW campagne... Goed, ik kan me moeilijk voorstellen dat een deelnemer aan de syndicale actieweek daar tegen zou zijn. Maar dé discussie die nu leeft is toch "Hoeveel loonsverhoging gaan we eisen in de onderhandelingen over het IPA en hoe gaan we dat afdwingen?"
- Eind april was er in Brussel een vergadering van het ABVV in het kader van de sociale verkiezingen. Vele honderden militanten (meer dan 1000) waren er aanwezig. Wij verkochten ons blad (succesvol overigens), jullie hadden een stand maar de Solidair werd niet actief verkocht. Toen een verbaasde kameraad kwam vragen aan jullie stand waarom, was het antwoord dat blad verkopen aan dergelijke vergaderingen sectair is. Het viel me ook op dat jullie maandag in Antwerpen wel handtekeningen voor jullie petitie ophaalden en low profile pamfletten uitdeelden, maar dat de Solidair in de zakken bleef en niet actief verkocht werd. Wordt het militantisme (wat ik altijd positief heb gevonden aan de PvdA) naar de achtergrond geduwd?
-6% BTW op energie ipv 21%. Dat betekent dus minder inkomsten voor de staat. Waarop gaan we besparen? Is de slogan niet beter "6% BTW op energie én een vermogensbelasting voor inkomens vanaf x euro"?
- Als ik men blad verkoop op straat, in betogingen ... dan hoor ik systematisch kritiek op de vakbondsleiding. Van mn kameraden hoor ik net hetzelfde. Bijvoorbeeld: toen op de militantenvergadering van het ABVV op 2 juni in Antwerpen bleek dat er geen tussenkomsten vanuit de zaal toegelaten waren was er heel wat gemor onder de militanten. Waarom lees ik quasi nooit een woord van kritiek op de vakbondsleiding op jullie site in pamfletten? Is het misschien belangrijker om goed overeen te komen met de secretarissen en andere top- en middenkaders van de vakbonden dan de stem van de basis mee te vertolken? Allé, bv Foodstock in Gent van vandaag. Ik vind dat dus belachelijk in de gegeven situatie. De betogingen in Antwerpen, Bergen en Luik van de afgelopen dagen waren een vele malen sterker signaal. Op jullie site lees ik alleen maar positieve zaken daarover...
- Een kameraad van onze Antwerpse afdeling die bij General Motors werkt vertelde dat jullie vorige week patatten met condooms rond zijn komen uitdelen aan de poort... Tsja... Aan de verhalen van mijn kameraad te horen had ik niet graag in de schoenen van jullie militant willen staan als je begrijpt wat ik bedoel. Mertens sprak van verkleutering in zijn persbericht over het aanzoek van Van Bellingen. We zullen dit maar verpubering noemen zeker?