Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2004, 12:05   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik keur dus absoluut die drempel niet goed, en laak het feit dat een stem voor een kleine partij géén financiële valorisatie krijgt: het is een grove discriminatie.

Maar als jullie nu, wederechtelijk, in strijd met de kieswet (drempel) alsnog dotatie krijgen, dan is dit op zijn beurt een discriminatie ten aanzien van Agalev, Vivant, LSP, en alle andere kleintjes.

In jullie plaats zou ik dat niet aannemen en gewoon even geduld oefenen tot de kruimels van de tsjeventafel vallen.
Dit lijkt me niets van doen met de eigenlijke kiesdrempel, wel met de vroegere reglementering dat men slechts partijsubsidies kan ontvangen wanneer men in de Kamer als in de Senaat een verkozene heeft.
Onrechtstreeks is dit dus toch een gevolg van de drempelwet.
Erzonder had de N-VA weldegelijk een zetel in de senaat, zo dacht ik.

Citaat:
N-VA heeft er nu slechts één in de Kamer. Dit heeft men vervolgens aangepast. Eenieder die een verkozene heeft, krijgt voortaan subsidies.

Groen!, Vivant, LSP en de andere kleintjes hadden en hebben geen vertegenwoordiger in Kamer of Senaat.
Dat aanpassen achteraf '�* la guele du cliënt' lijkt me nogal een gratuite manier van politiek bedrijven.
Enfin, het heeft niet volstaan om de N-VA te laten weerstaan aan de sirenenzang van de tsjeven, in wiens wurgende omhelzing ze zich naderhand toch stortten.
Mij niet gelaten: een Vlaamsnationalistische partij uitgeschakeld en nieuwe stof om met het bochtenwerk en politieke slalom vanwege de N-VA de draak te steken. Die nepdemocraten verdienen niet beter.