Hoe een verkeersboete te opzeilen?
Geachte medeforummers,
ik heb onlangs een boete in de bus gekregen met als reden onaangepaste rijstijl.
Ik reed in de bebouwde kom, mocht 50 maar reed 70.
Ik moet 100 euro betalen.
Nu, ik erken dat ik een fout heb begaan: ik reed te snel. En ik ben best bereid daarvoor een boete te betalen, het is de logica zelve.
Maar wat helemaal NIET logisch is, is die gigantisch hoge boete: ik ben daar helemaal niet mee akkoord!!
Dat heeft niets educatiefs, integendeel, het heeft eerder een averechts effect. 25 �* 50 euro vind ik meer dan genoeg. Men is dan verwondert dat de politie gehaat wordt; wel ze werken het in de hand.
Nu, ik heb enkele vragen.
Ik wil dit niet betalen, dus ik veronder stel dat dit voor de verkeersrechtbank gaat gaan?
Ik zou mezelf verdedigen, heb serieuze argumenten voor verzachtende omstandigheden. (-Onder andere dat 5 �* 10 meter verder de bebouwde kom ten einde was met het vooruitzicht één rechte baan ZONDER huizen en zijstraten. -Ik was juist aan het optrekken, wat te vroeg, maar geen reden om me zo zwaar te straffen. -Het is twee km van mn woonplaats: ik doe die route elke dag meerdere malen, het is gewoon routine: ik weet wat ik doe.)
Mn vraag is vooral: indien ik het pleit verlies, zal ik wrsch moeten opdraaien voor de gerechtskosten? En hoeveel zal dat dan zijn?
Kan ik meer verliezen door mn boete te gaan betwisten, dan dat ik gewoon braafjes betaal?
Waar kan ik nuttige info vinden?
Héél hartelijk dank voor de informatie!!
Gegroet,
Graziëlla.